Założenie własnej firmy to ważny krok, który wymaga dokładnego przemyślenia. Jeżeli planujesz prowadzenie działalności gospodarczej, nie działaj po omacku. Wykorzystaj rozwiązania, które zwiększą szansę powodzenia. W końcu w grę wchodzi Twoja finansowa i zawodowa przyszłość. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego warto wykonać badanie rynku przed założeniem firmy i o czym warto pamiętać podczas planowania procesu badawczego.
Dlaczego ważne jest, aby firmy przeprowadzały badanie rynku przed rozpoczęciem działalności?
Badania rynku to, najprościej wyjaśniając, proces skupiający się na zgromadzeniu danych dotyczących konkretnego sektora rynkowego, w którym działa firma. W praktyce, właściwie przeprowadzone badanie rynku pozwoli Ci między innymi na:
- Badanie konkurencji,
- Poznanie potrzeb, oczekiwań i preferencji grupy docelowej Twoich produktów lub usług,
- Ocenę popytu i podaży na konkretne produkty/usługi,
- Określenie optymalnej polityki sprzedaży,
- Wybranie najbardziej odpowiednich kanałów dystrybucji.
Reasumując: badanie rynku przed otwarciem firmy pozwoli Ci lepiej go poznać i dzięki temu dostosować Twoją ofertę i metody sprzedażowe do wymagań ze strony potencjalnych klientów. W efekcie masz większe szanse na odniesienie sukcesu.
Badanie rynku przed rozpoczęciem działalności ma kluczowe znaczenie przede wszystkim z uwagi na dużą konkurencyjność. Trudno obecnie znaleźć niszę, która nie jest zapełniona przez produkty i usługi innych firm. Dzisiaj, jeżeli klientowi nie odpowiada produkt A, ma do dyspozycji mnóstwo innych, dlatego walka o konsumenta trwa w najlepsze. Dla początkującego przedsiębiorcy oznacza to konieczność „przebicia się” do świadomości odbiorców i przekonanie ich, że to właśnie Twój produkt czy usługa zasługuje na uwagę, co nie zawsze jest proste. Skuteczna rywalizacja z firmami o podobnej ofercie nie jest możliwa, jeżeli nie dysponujesz wiedzą na ich temat i na temat Twoich klientów.
Na tym etapie powinniśmy sobie wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Badania rynku a badania marketingowe: jaka jest między nimi różnica? Badania marketingowe to zdecydowanie szersze pojęcie. Badanie rynku jest po prostu jednym z rodzajów badań marketingowych, skupiającym się wyłącznie na warunkach rynkowych: popycie, podaży, konkurencji itp., natomiast badania marketingowe obejmują również analizę działań reklamowych, badania świadomości marki itp.
Jakie korzyści daje badanie rynku przed założeniem firmy?
Badanie rynku w kontekście zakładania firmy to bardzo dobry krok. Dlaczego? Powodów jest kilka.
- Po pierwsze: na podstawie zgromadzonych danych masz szanse upewnić się, że produkt lub usługa, które oferujesz faktycznie wpisuje się w rzeczywiste oczekiwania i potrzeby grupy docelowej. Pamiętaj, że bardzo ważne jest także jej umiejętne określenie. Przydadzą Ci rzetelnie przygotowane persony marketingowe, czyli sylwetki modelowych klientów. Jeżeli będziesz wiedział/a do kogo rzeczywiście kierujesz swoją ofertę, lepiej ją zoptymalizujesz.
- Po drugie: dowiesz się, 2022-12-15 12:47:15. Dzięki temu masz szansę się upewnić, że Twoja oferta ma rację bytu. Jeżeli nie będzie popytu na to, co proponujesz, wypuszczenie produktu lub usługi na rynek może dla Ciebie oznaczać przede wszystkim koszty i bardzo niewielkie zyski.
Zakładanie firmy poprzedzone analizą rynku pozwala zmniejszyć ryzyko nietrafionych decyzji biznesowych, a co za tym idzie, strat finansowych.
W jaki sposób przeprowadzić badanie rynku przed założeniem firmy?
Zastanawiasz się, jak przeprowadzić badanie rynku, żeby faktycznie było skuteczne? Przede wszystkim musisz zacząć od określenia ich celu. Spróbuj sobie odpowiedzieć na pytanie, jakie dane są Ci potrzebne, żeby faktycznie obniżyć ryzyko biznesowe. Kolejnym krokiem będzie wybór odpowiedniej metody badawczej (więcej na ten temat w dalszej części artykułu), która pozwoli pozyskać rzetelne informacje oraz właściwej próby. Na kolejnych etapach procesu badawczego dane wymagają przetworzenia i analizy, a jego zwieńczeniem jest raportowanie.
Planując proces badawczy uważaj na pułapkę, jaką jest nadmierny pośpiech. Badania rynku przed wprowadzeniem produktu muszą być skrupulatnie zaplanowane – w końcu na zgromadzonych danych w dużej mierze będziesz opierać swoją biznesową przyszłość. Nie oznacza to oczywiście, że każdy proces badawczy musi być czasochłonny. Optymalny czas trwania badań to kwestia wysoce indywidualna, uzależniona między innymi od tego co chcesz zbadać, jakimi metodami oraz przede wszystkim – do jakiej branży zamierzasz wejść ze swoją ofertą.
Warto również pamiętać o tym, że pojedyncze badania przed założeniem firmy to nie wszystko. Rynek zmienia się dynamicznie, podobnie jak potrzeby i preferencje klientów, dlatego badania należy powtarzać regularnie, co pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie i dostosować swoje działania do aktualnych warunków.
Metody badań rynku, które można wykorzystać
Metody badań rynku dzielimy przede wszystkim na pierwotne i wtórne oraz jakościowe i ilościowe.
- Wtórne badania to analiza danych, które już zostały zgromadzone. Oznacza to przede wszystkim konieczność zrobienia bardzo dobrego researchu, ale UWAGA – nie musi być wystarczające w Twoim przypadku. Na pewno podstawową zaletą badań wtórnych jest stosunkowo duża łatwość w ich przeprowadzeniu, szybkość oraz możliwość ograniczenia kosztów, ponieważ nie ma konieczności samodzielnego realizowania procesu badawczego.
- Pierwotne badania wymagają zebrania danych od wytypowanej grupy respondentów. Ich celem jest pozyskanie informacji, które wcześniej nie zostały zgromadzone.
Wybór pomiędzy metodami jakościowymi i ilościowymi zależy przede wszystkim od tego, jaki charakter mają pożądane przez Ciebie dane.
- Badania ilościowe odpowiadają na pytanie: ile? Dostarczają danych o charakterze statystycznych. Bardzo dobrze sprawdzają się w badaniach dużych grup osób – w takim przypadku kluczowe znaczenie ma właściwy dobór próby. Musisz pamiętać, że jeżeli wyniki badań ilościowych chcesz uogólniać na całą populację, próba musi być reprezentatywna. Badania ilościowe to badania ankietowe (CAWI, CATI, CAPI i PAPI), których metody różnią się przede wszystkim sposobem realizacji badania oraz kanałami dotarcia do respondentów. Wybierając konkretną metodologię zwróć uwagę przede wszystkim na to, jakie są potrzeby grupy badawczej. Określ, który ze sposobów realizacji badań pozwoli uzyskać najwyższy response rate.
- Badania jakościowe odpowiadają na pytanie: dlaczego? Są wykorzystywane do głębszej analizy konkretnych postaw, zjawisk itp. Realizuje się je zazwyczaj w stosunkowo niewielkich grupach.
Wyjaśnijmy to na konkretnym przykładzie: jeżeli chcesz zbadać, ile osób byłoby teoretycznie zainteresowanych kupieniem Twojego produktu, możesz wybrać ilościowe badania ankietowe, ale jeżeli interesuje Cię przede wszystkim zrozumienie, dlaczego klienci są bardziej skłonni wybrać produkt Twojej konkurencji, możliwe, że lepszym rozwiązaniem będą badania jakościowe.
Jako ogólnopolski panel badawczy proponujemy Ci możliwość zrealizowania badania rynku za pomocą metody CAWI, czyli ankiet elektronicznych. Są tanie i pozwalają na szybkie przebadanie dużych i zróżnicowanych grup osób, co w przypadku badań rynkowych ma kluczowe znaczenie.