Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania marketingowe w Internecie – zalety, metody, przykłady

Badania marketingowe w Internecie – zalety, metody, przykłady

2023-04-13

Właściwie przeprowadzone badania marketingowe pozwalają zoptymalizować ofertę produktów/usług firmy, podnosząc jej rynkową konkurencyjność i zyski sprzedażowe oraz umożliwiają zminimalizowanie ryzyka związanego z podejmowanymi wewnątrz organizacji decyzjami biznesowymi. Obecnie coraz większą popularnością cieszą się badania marketingowe w Internecie – nic dziwnego, w końcu bardzo duża część naszych codziennych aktywności odbywa się online. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego internetowe badania marketingowe to dobry pomysł, jakie dają możliwości oraz które metody warto wybrać.

Badania marketingowe w Internecie – możliwości

Przedmiotem badań marketingowych może być szereg różnych kwestii: produkty/usługi, stopień nasycenia rynku, akcje promocyjne, potrzeby i zachowania konsumentów itp. Badania marketingowe pozwalają więc zdefiniować preferencje potencjalnych odbiorców Twojej oferty oraz pozytywnie oddziałują na tempo rozwoju firmy. Ilościowe i jakościowe badania marketingowe w Internecie pozwalają na dotarcie do bardzo szerokiego grona osób. Jak wskazuje Główny Urząd Statystyczny w dokumencie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r.” aż 92,40% gospodarstw domowych w 2021 r. posiadało w domu dostęp do Internetu. Wniosek jest prosty – online możesz przepytać nie tylko dużą liczbę respondentów, ale również przebadać bardzo różnorodne grupy ankietowanych.

Badania marketingowe w Internecie: metody

Przeprowadzenie badania marketingowego wymaga wybrania optymalnej metody, dostosowanej do charakteru danych, które są Ci potrzebne. Potencjał Internetu sprawia, że coraz częściej wybieranym rozwiązaniem są pierwotne i wtórne badania marketingowe online, jako forma nawiązywania efektywnego kontaktu z respondentami. Jednocześnie należy podkreślić, że badania marketingowe w Internecie to przede wszystkim metody ilościowe, czyli głównie badania ankietowe.

Dlaczego? Z uwagi na stosunkowo proste do wypełnienia kwestionariusze, które zazwyczaj składają się przede wszystkim z pytań zamkniętych. Nieco trudniej może być w przypadku badań jakościowych, które zakładają pogłębiony kontakt z osobami badanymi, ale mimo to, online można bez większych problemów, przeprowadzić np. wywiad pogłębiony, kontaktując się za pomocą jednego z komunikatorów.

Do najpopularniejszych metod badań marketingowych online należy technika CAWI (Computer Assisted Web Interview), czyli ankiety elektroniczne, przeznaczone do samodzielnego wypełnienia. CAWI cechuje wysoki wskaźnik response rate, ponieważ respondent może wypełnić ankietę w najbardziej dogodnym dla siebie czasie, w przeciwieństwie do wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych – ankieter może zadzwonić lub zapukać do drzwi ankietowanego w momencie, w którym będzie on zajęty.

Na tym jednak nie koniec! Badania w Internecie mogą mieć również charakter wtórny – online zyskujesz dostęp np. do wielu wyników badań publikowanych w naukowych czasopismach. Internet znosi ograniczenia przestrzenne, ponieważ wiele materiałów dzisiaj jest udostępnianych w wersjach cyfrowych, za darmo lub za niewielką opłatą.

Badania marketingowe w Internecie: zalety

Badania marketingowe realizowane za pośrednictwem Internetu mają wiele zalet, które decydują o ich rosnącej popularności. Dlaczego ankiety CAWI są coraz częściej wybieraną formą kontaktu z respondentami?

  • Szybkość. Ankiet nie trzeba rozsyłać pocztą lub odwiedzać respondentów w ich domach, co skraca czas pozyskiwania danych.
  • Niższe koszty. Ankiety CAWI wypełnia się samodzielnie, dlatego nie ma konieczności zatrudniania i szkolenia ankieterów oraz wypłacania im wynagrodzeń. Internetowa wysyłka kwestionariuszy wyklucza także koszty związane z opłatami pocztowymi.
  • Anonimowość. Brak interakcji z ankieterem zapewnia wysoki poziom anonimowości, co dla respondentów może być istotne w przypadku intymnych lub kontrowersyjnych pytań.
  • Multimedia. Pytania w ankietach CAWI można uzupełnić o zdjęcia, krótkie filmiki itp., pozwalając tym samym na zadawanie bardziej precyzyjnych pytań.
  • Możliwość przebadania bardzo dużych grup respondentów. Dzięki wysyłce internetowej, badacz zyskuje opcję przesłania kwestionariuszy do dużej liczby osób, bez obaw o koszty. To z kolei pozwala na uzyskanie miarodajnych wyników.
  • Prosta analiza wyników. Zbieranie danych to tylko jeden z kroków procesu badawczego. Później konieczna jest ich prosta analiza i sformułowanie na tej podstawie trafnych wniosków. Dzięki temu, że ankieta jest elektroniczna, dane można bardzo szybko i łatwo przenieść do użytkowanego programu statystycznego, w którym następuje ich „obróbka”.

Pamiętaj także o tym, że nie wszyscy respondenci lubią rozmowy telefoniczne, kojarząc je z telemarketingiem lub mają opory przed rozmową z ankieterami w czasie badań terenowych. W związku z tym, ankiety elektroniczne mogą być dla nich bardziej komfortowym rozwiązaniem i w przypadku takich odbiorców kwestionariuszy zmotywować ich do wypełnienia ankiety.

Badania marketingowe w Internecie – przykłady zastosowania

Korzystając z ankiet CAWI możesz zadawać respondentom pytania na wiele różnych tematów. Ankiety elektroniczne sprawdzą się zarówno, jeżeli badacz chce poznać opinię użytkowników o konkretnych produktach lub usługach, jak również pozyskać informacje o potrzebach i preferencjach oraz motywacjach zakupowych potencjalnych klientów, ofercie konkurencji, skuteczności przekazu reklamowego itp. Oznacza to, że internetowe badania marketingowe mogą skutecznie pomóc firmie w optymalizacji jej oferty.

Udostępnij artykuł: