Większość Polaków (80%) słyszało o Dniu Bez Samochodu, w tym 63% wie, na czym on polega, a 17% nie wie. Natomiast 38% posiadaczy samochodów planuje w Dzień Bez Samochodu przesiąść się na komunikację miejską. Na uczczenie Dnia Bez Samochodu poprzez rezygnacje z własnego pojazdu gotowe są najbardziej kobiety, osoby powyżej 55 roku życia oraz mieszkańcy największych miast w Polsce.
Kto słyszał o Dniu Bez Samochodu?
Dzień Bez Samochodu ma wieloletnią tradycję w Polsce i jak widać coraz więcej Polaków słyszało o tym dniu (80%), z czego zdecydowana większość wie również na czym ten dzień polega (63%). Warto podkreślić, że w zasadzie prawie nie ma znaczenia, czy ktoś ma samochód, czy też nie – wiedzę o Dniu Bez Samochodu mają zarówno kierowcy, jak i osoby bez prawa jazdy i samochodu.
Warto jednak zwrócić uwagę, że wiedza o Dniu Bez Samochodu nie do wszystkich dociera w równym stopniu. Większą znajomość i zrozumienie na czym ten dzień polega mają kobiety (66%), niż mężczyźni (59%), osoby starsze niż młodsze – wśród osób powyżej 45 roku życia 85% słyszało o Dniu Bez Samochodu, a 70% wie na czym on polega, natomiast wśród najmłodszych (18-24 lata) 62% słyszało, a tylko 38% wie na czym ten dzień polega.
Coraz więcej w ostatnim czasie mówi się o tym, że powinno się rezygnować z podróży własnymi samochodami na rzecz korzystania z komunikacji miejskiej. Jednym ze sposobów promowania takiego zachowania jest międzynarodowa kampania proekologiczna zwana Dniem Bez Samochodu. Jak widać w Polsce już większość Polaków słyszała o tym wydarzeniu (80%), a spora grupa zamierza tego dnia zrezygnować z jazdy własnym autem (38% kierowców). Oczywiście czym innym jest jednorazowe i jednodniowe zrezygnowanie z korzystania z własnego samochodu – i tu mamy wielu Polaków, którzy są gotowi to zrobić – a czym innym zupełna rezygnacja z własnego środka transportu na rzecz publicznego. W tym przypadku zaledwie 5% obecnych kierowców twierdzi, że byłoby gotowych na stałe zrezygnować w własnego samochodu. – mówi prof. Dominika Maison
Kto zrezygnuje z własnego auta w Dzień Bez Samochodu?
W najbliższą niedzielę (22 września) 38% polskich kierowców zadeklarowało zrezygnowanie z jazdy własnym samochodem i skorzystanie z komunikacji publicznej. Wśród tych osób są częściej kobiety niż mężczyźni (41% kobiet i 34% mężczyzn), najwięcej jest ich również wśród osób powyżej 55 roku życia (46%) i mieszkańców największych miast Polski (49%).
W przypadku Dnia Bez Samochodu, podobnie jak w przypadku wielu innych kampanii proekologicznych, kampania ta trafia bardziej do kobiet, niż do mężczyzn i raczej do osób w średnim wieku, a nie najmłodszych. Wyniki te kolejny raz łamią stereotyp o większym zaangażowaniu proekologicznym ludzi młodych. W Polsce, ale nie tylko, najbardziej wyczulone są na kwestie ochrony środowiska są kobiety i osoby po 45 roku życia. – mówi prof. Dominika Maison
Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1114 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: wrzesień 2024 roku. Metoda: CAWI.
DOMINIKA MAISON – profesor psychologii, pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się naukowo psychologią konsumenta. Od lat z powodzeniem łączy teorię z praktyką prowadząc badania marketingowe i społeczne. Specjalizuje się w marketingu społecznym, badaniach postaw i zachowań finansowych oraz zachowań żywieniowych. Autorka ponad 120 artykułów naukowych i kilkunastu książek, między innymi "Psychologia konsumenta" (2014, PWN), "The Psychology of financial consumer behavior" (Springer, 2019) i najnowsza „Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne” (PWN, 2022)