Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

"Sto pytań na stulecie niepodległości"

2019-03-10

Seks po ciemku, a na obiad rosół. Jacy naprawdę są Polacy?

Jak bardzo Polacy różnią się od siebie? To zależy. Większość z nas jest umiarkowanymi tradycjonalistami, którzy serio traktują ekologię. Jednak jest kilka kwestii, które nas radykalnie dzielą. Tak przynajmniej wynika z sondażu "Sto pytań na stulecie niepodległości", przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej "Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską" Fundacji Batorego i Kultury Niepodległej.

W badaniu przeprowadzonym przez agencję badawczą Difference zapytano ponad tysiąc dorosłych Polaków o 100 kwestii dotyczących naszego kraju i ich samych. Na pytania można było oddać tylko dwie odpowiedzi. Nie było, znanej z innych badań, grupy osób niezdecydowanych.

Tradycyjni i ekologiczni

A co można o Polakach powiedzieć na podstawie badania? Uwidocznił się nasz konserwatyzm i tradycjonalizm. 87 proc. respondentów uważa, że rodzina jest ważniejsza od kariery. Rodzina w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, czyli małżeństwo rozumiane jako związek kobiety i mężczyzny (80 proc. odpowiedzi), raczej z dziećmi (87,6 proc.) niż bez (12,4 proc.).


 

Jesteśmy ponadto religijni. Wiarę w istnienie Boga zadeklarowało 85,2 proc. respondentów. O 5 pkt proc. mniej osób uważa, że Jezus jest Synem Bożym. 2/3 pytanych twierdzi, że zaprasza księdza na kolędę.

 

 

Przeciwnicy Unii Europejskiej będą zawiedzeni, bo prawie 73 proc. badanych uważa, że UE robi dużo dobrego. Ale jednocześnie jeszcze więcej (77 proc.) nie chce przyjęcia euro, co jest np. postulatem Nowoczesnej. Podobna większość opowiada się za prymatem prawa krajowego nad unijnym.

 

 

Ciekawe wyniki to te, pokazujące nasze życie codziennie. Okazało się, że 77 proc. Polaków pytanych o przyjaciela wybrała psa, a nie kota. 60 proc. uważa, że to skoki narciarskie są polskim sportem narodowym, a nie piłka nożna. Co wydaje się logiczne, patrząc na wyniki naszych reprezentantów.


 

 


Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą Difference na panelu Ariadna.
Próba ogólnopolska osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

Ariadna  to ogólnopolski panel badawczy audytowany przez Organizację Firm Badania Opinii Rynku (OFBOR). Więcej na www.panelariadna.pl

 

Udostępnij artykuł: