Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Analiza rynku pracy – na czym polega i jak ją wykonać?

Analiza rynku pracy – na czym polega i jak ją wykonać?

2023-05-26

Rynek pracy w Polsce i na świecie podlega nieustannym zmianom. Dzieje się tak w dużej mierze z uwagi na rosnące możliwości, które dają nowoczesne technologie, np. w formie zaawansowanych maszyn, automatyzacji procesów itp. Profesjonalna analiza rynku pracy może być cennym źródłem danych dla firm, które planują uruchomienie programów rekrutacyjnych. W dzisiejszym wpisie wyjaśnimy Ci, na czym w praktyce polegają analizy rynku pracy, jakie są ich cele oraz metody badawcze – zapraszamy do lektury!

Na czym polega analiza rynku pracy?

Badanie rynku pracy to proces pozyskiwania danych pozwalających na lepsze poznanie jego konkretnego „wycinka”, np. w odniesieniu do określonych lokalizacji lub zawodów. Decyzje podjęte w oparciu o specjalistyczne analizy są trafniejsze i objęte mniejszym ryzykiem. Analiza sytuacji na rynku pracy, jak wspomnieliśmy wyżej, może być zlecona przez firmy planujące rekrutację, ale nie tylko! Informacje zebrane w czasie procesu badawczego mogą posłużyć również instytucjom państwowym lub samorządowym do rozwiązania problem ewentualnego bezrobocia, a wiedza o zapotrzebowaniu na pracę przedstawicieli określonych zawodów będzie pomocna uczelniom wyższym do promowania przyszłościowych kierunków nauki.

Analiza rynku pracy – cele

Badanie rynku pracy to zazwyczaj badanie rynku przed założeniem firmy lub przeniesieniem jej do innej lokalizacji – na podstawie zgromadzonych danych przedsiębiorca jest w stanie ocenić, czy dane miejsce dysponuje wystarczająco dużym kapitałem pracowników o wymaganych kwalifikacjach zawodowych. Dzięki temu zmniejsza ryzyko braku optymalnie dużych możliwości rekrutacyjnych. Analiza lokalnego rynku pracy jest pomocna również, jeżeli firma jest dopiero na etapie wybierania właściwego punktu dla fabryki bądź biura – badanie pozwoli wytypować najbardziej obiecujące pod względem rekrutacyjnym strefy. Badanie lokalnego rynku pracy pozwala również na zidentyfikowanie potencjalnej konkurencji, która może „wygrać” w wyścigu o pracownika i określenie czynników, które stanowią w tej kwestii potencjalną przewagę.

Sprawdź również, czym jest próba badawcza i dlaczego przeprowadzenie badania rynku ma kluczowe znaczenie dla minimalizowania ryzyka związanego z podejmowaniem decyzji biznesowych.

Analiza rynku pracy: metodologia

To jak zrobić badanie rynku pracy, to kwestia w szczegółach uzależniona od celu badawczego. W dużej mierze analiza polskiego rynku pracy może opierać się na tzw. desk research, czyli gromadzeniu i interpretowaniu danych zastanych. Odpowiednie informacje znajdują się m.in. w raportach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Warto ich szukać również w danych udostępnianych przez urzędy konkretnych województw, powiatów oraz gmin. Ważnym źródłem informacji są też lokalne urzędy pracy. W analizie rynku pracy można wykorzystać badania ankietowe, zwłaszcza ankiety elektroniczne CAWI, rozsyłane np. do lokalnych władz i urzędów w celu uzyskania niezbędnych danych.

Przeczytaj też, dlaczego warto wykonać profesjonalne badanie rynku przed wprowadzeniem produktu!

Analiza rynku pracy – analiza wyników

Zaletą ankiet elektronicznych jest brak konieczności kodowania udzielonych przez respondentów odpowiedzi, co nie tylko ułatwia proces, ale przede wszystkim – zmniejsza ryzyko potencjalnych błędów. Co więcej, badaniem ankietowym przy pomocy metody CAWI można objąć dowolny obszar – ankiety są wysyłane internetowo, co eliminuje koszty wysyłki. To ważne, jeżeli firmie zależy np. na zbadaniu całej Polski i wyborze najlepszej lokalizacji.

PODSUMOWANIE: analiza rynku pracy to rozwiązanie idealne dla firm, które chcą przekonać się, czy konkretna lokalizacja zabezpieczy ich potrzeby dotyczące rekrutacji pracowników. Może bazować na tzw. desk research, ale w procesie badawczym stosuje się również badania ankietowe.

Udostępnij artykuł: