Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania konsumenckie – rodzaje techniki, przykłady

Badania konsumenckie – rodzaje techniki, przykłady

2023-04-13

Badania konsumenckie mają za zadanie dostarczyć organizacji danych, które zmniejszają ryzyko związane z podejmowaniem decyzji biznesowych, a co za tym idzie, zredukować niebezpieczeństwo strat finansowych oraz wizerunkowych. W tym artykule wyjaśnimy Ci, czym jest badanie konsumentów, jakie techniki warto wykorzystać z procesie badawczym oraz dlaczego badanie konsumenckie to obecnie konieczność dla wyznaczania kierunków działania firmy. Sprawdź!

Badanie konsumenckie: co to jest?

Definicja badań konsumenckich jest stosunkowo prosta: dotyczą przede wszystkim poznawania sposobu, w jaki dany produkt lub usługa są odbierane przez grupę docelową. Wnioski płynące z badań pozwalają więc na dostosowanie oferty firmy do potrzeb, oczekiwań i wymagań potencjalnych klientów. Innymi słowy, te rodzaje testów są przede wszystkim badaniami preferencji konsumenckich. Profesjonalnie przeprowadzone testy mogą być wykorzystywane również jako badania zachowań konsumenckich, na podstawie których łatwiej określić czynniki, które mogą wpływać na ich decyzje zakupowe.

Badania konsumenckie – przykłady

Wiesz już co to są badania konsumenckie, ale czy potrafisz wskazać ich praktyczne zastosowanie? Badanie opinii konsumentów mogą dotyczyć wielu różnych kwestii:

  • Recenzja konkretnego produktu lub usługi pod względem ceny, funkcjonalności, atrakcyjności opakowania, wyglądu itp.,
  • Ocenę przez odbiorców produktów/usług, które dopiero mają być wprowadzone na rynek, co zwiększa szansę na to, że oferta firmy odniesie finansowy sukces,
  • Porównanie produktu/usługi z ofertą konkurencji.

Podsumowując: badania konsumentów pozwalają pozyskać dane, na podstawie których możliwe jest ulepszenie oferty firmy, zoptymalizowanie jakości produktów i usług, które już są dostępne na rynku oraz trafniejsze odpowiadanie na potrzeby klientów podczas wprowadzania nowych towarów. Dzięki badaniom konsumenckim produktu możliwe jest przede wszystkim skuteczniejsze zarządzanie budżetem oraz podnoszenie zysków płynących z procesów sprzedażowych.

Badania konsumenckie: rodzaje

Najprościej wyjaśniając, badania postaw konsumentów mogą bazować na metodach ilościowych (odpowiadających na pytanie: ile?) oraz jakościowych (odpowiadających na pytania: jak? Dlaczego?). Obie metody badań postaw i zachowań konsumenckich mogą być realizowane osobno lub w połączeniu, dla uzyskania najbardziej pełnego obrazu oczekiwań klientów. Wybór odpowiedniej metodologii jest w dużej mierze uzależniony od tego, jaki jest cel badawczy, czyli, najprościej wyjaśniając – jakie dane chce się pozyskać.

Przykład? Załóżmy, że chcesz zbadać, ile osób byłoby zainteresowanych zakupem produktu X w konkretnej cenie – w takim przypadku najlepiej przebadać możliwie jak największą grupę respondentów (przypominamy, że kluczowe znaczenie ma właściwa próba badawcza). Jeżeli jednak chcesz się dowiedzieć, dlaczego klienci są bardziej skłonni kupić produkt A, a nie B, możliwe, że konieczne będzie przeprowadzenie badań jakościowych, które pozwalają na pogłębione poznanie preferencji i nastawienia odbiorców.

Techniki badań konsumenckich

Metodologia badań konsumenckich powinna być przedyskutowana ze specjalistą. Taka sama zasada obowiązuje, jeżeli chodzi o badanie opinii, badania marketingowe czy społeczne. W ramach badań jakościowych można zdecydować się na jedną z poniższych technik badawczych:

  • Indywidualny wywiad pogłębiony,
  • Zogniskowany wywiad grupowy,
  • Eksperyment,
  • Obserwacja,
  • Desk Research (analiza już gotowych materiałów).

Badania ilościowe to badanie preferencji konsumentów w formie ankiety. Do dyspozycji masz:

  • CATI (wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo),
  • CAWI (ankieta elektroniczna do samodzielnego wypełnienia),
  • PAPI (kwestionariusz w formie papierowej ankiety),
  • CAPI (wywiad personalny wspomagany komputerowo).

Cena badań konsumenckich zależy przede wszystkim od liczby respondentów oraz wybranej metodologii. Planując płatne badania konsumenckie warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na to, by ich kosztorys był jak najbardziej konkurencyjny, ale przede wszystkich na skuteczność procesu, który faktycznie pozwoli na pozyskanie danych, które będą pomocne w podejmowaniu decyzji biznesowych. Do najtańszych metod badań konsumenckich należą badania ankietowe CAWI – udostępniane internetowo nie generują kosztów wysyłki i nie wymagają zatrudnienia wyspecjalizowanych ankieterów.

Analiza badań konsumenckich

Wybór odpowiedniej metodologii i próby badawczej to jedno, ale jednym z najważniejszych etapów procesu badawczego jest analiza pozyskanych informacji. Wnioski płynące z badania powinny być przedstawione w jasnej, czytelnej formie, dzięki której dane bez problemu wykorzystają osoby decyzyjne w organizacji. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowywanie raportów zawierających formy graficzne: diagramy, wykresy itp.

Udostępnij artykuł: