Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania rynku turystycznego – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

Badania rynku turystycznego – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

2023-05-26

Rozwój turystyki wyznacza nowe trendy, które warto znać, jeżeli prowadzi się jakąkolwiek działalność w tej branży rynku. Należy dodać, że szeroko pojęta turystyka to nie tylko organizacja wycieczek: środków transportu, bazy hotelowej itp., ale również gastronomia, wycieczki fakultatywne, obsługa przewodników oraz planowanie wydarzeń kulturalno-rozrywkowych. W związku z tym, badania rynku turystycznego są w stanie dostarczyć wiedzę, która może być wykorzystana przez wiele różnych firm. W tym artykule podpowiemy Ci, na czym polegają badania rynku turystycznego, jakie są ich podstawowe cele i metodologia – sprawdź!

Na czym polegają badania rynku turystycznego?

Wraz ze wzrostem mobilności, spowodowanym przede wszystkim zdecydowanie większą dostępnością środków transportu, zwłaszcza lotniczego, turystyka to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów współczesnego rynku. Podróżujemy coraz chętniej – zarówno do najdalszych zakątków świata, jak i po Polsce. Badanie rynku turystycznego jest procesem pozyskiwania informacji na temat popytu i podaży w kontekście określonych usług oraz profilu turysty (jego możliwości finansowych, potrzeb, preferencji itp.).

Profesjonalna analiza rynku turystycznego może dotyczyć również prognozowania trendów, umożliwiając firmom przygotowanie się do przyszłych zmian i wyjście naprzeciw wymaganiom klientów. Najprościej wyjaśniając: badania rynku turystycznego polegają na badaniu (metodami ilościowymi lub jakościowymi) wybranych grup osób w celu pozyskania danych niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji biznesowych.

Badania rynku turystycznego – cele

Badanie rynku turystycznego może mieć różne cele, w zależności od indywidualnych potrzeb i oczekiwań zleceniodawcy. Właśnie dlatego tak ważne jest ich sprecyzowanie. W praktyce proces może dotyczyć m.in.:

  • Opinii klientów na temat usług/produktów/jakości obsługi,
  • Wizerunku i świadomości marki,
  • Potrzeb, oczekiwań i preferencji turystów,
  • Identyfikacji najważniejszej konkurencji.

Przeprowadzenie badania rynku dostarczy Ci wiedzę, niezbędnądla decyzji biznesowych zarówno jeszcze przed założeniem firmy, jak i w trakcie prowadzenia działalności. Konkretniej? Badanie rynku przed założeniem firmy, podobnie jak badanie rynku przed wprowadzeniem nowego produktu pozwoli Ci poznać potrzeby grupy docelowej i dopasować do nich swoją ofertę, zwiększając szansę na odniesienie rynkowego sukcesu. Badanie w przypadku już istniejących firm umożliwia natomiast typowanie odpowiednich kierunków rozwoju oraz obszarów, które wymagają optymalizacji.

Badania rynku turystycznego: metodologia

Metody badań rynku turystycznego muszą być dopasowane do charakteru informacji, które chce się pozyskać w trakcie procesu badawczego. Innymi słowy – metodologia jest dobierana przede wszystkim do celu badania, które można zrealizować wykorzystując metody jakościowe lub metody ilościowe oraz – jeżeli jest to uzasadnione – łącząc je ze sobą.

  • Metody ilościowe to przede wszystkim badania ankietowe, dzięki którym można w stosunkowo krótkim czasie przebadać duże grupy osób. Kluczowe znaczenie ma właściwie dobrana próba badawcza – jeżeli będzie reprezentatywna, wyniki badania można uogólniać. Ankiety przeprowadza się za pomocą tradycyjnego, papierowego kwestionariusza (PAPI), za pośrednictwem rozmowy telefonicznej (CATI) lub bezpośrednio, wykorzystując specjalny system komputerowy (CAPI). W przypadku badań rynku turystycznego warto rozważyć ankiety elektroniczne (CAWI), dzięki którym można bez problemu dotrzeć do wytypowanych respondentów, również mieszkających poza granicami kraju. To ważne np. jeżeli firma z Polski chce sprawdzić, jakie są potrzeby turystów przyjeżdżających z innych państw Europy.
  • W ramach metod jakościowych stosuje się głównie zogniskowane wywiady grupowe (FGI) oraz indywidualne wywiady pogłębione (IDI). Dla sprawdzenia jakości obsługi w hotelach, biurach podróży, restauracjach itp. pomocne może być zastosowanie metody „tajemniczego klienta”.

Badania rynku turystycznego – analiza wyników

Analiza wyników jest łatwiejsza w przypadku metod ilościowych CAWI i CAPI. Dlaczego? Odpowiedzi są wprowadzane bezpośrednio do systemu komputerowego, dzięki czemu można uniknąć błędów podczas kodowania. Stosując metody ilościowe, odpowiedzi respondentów są przetwarzane za pomocą metod statystycznych. Inaczej dzieje się w odniesieniu do metod jakościowych, w których odpowiedzi podlegają interpretacji badaczy.

Podsumowanie: badania rynku turystycznego przeprowadza się w celu uzyskania informacji, które mogłyby posłużyć zleceniodawcy do wyciągnięcia wniosków wspierających trafne podejmowanie decyzji biznesowych. W procesie badawczym najczęściej wykorzystuje się badania ankietowe, które pozwalają na analizę danego zjawiska pod względem ilościowym.

 

Udostępnij artykuł: