Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania rynku usług fotograficznych – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

Badania rynku usług fotograficznych – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

2023-05-26

Rynek usług fotograficznych w ostatnich latach mocno się zmienił. Coraz większą popularnością cieszą się plenerowe sesje zdjęciowe – organizowane nie tylko z okazji ślubu czy chrztu dziecka – wiele osób decyduje się na sesje rodzinne, narzeczeńskie, ciążowe, walentynkowe itp. Nadal często wybieranym rozwiązaniem są także klasyczne sesje w studiu fotograficznym. Badania rynku usług fotograficznych to doskonałe rozwiązanie dla firm działających w tej branży, które chcą zmniejszyć ryzyko decyzji biznesowych. Dowiedz się, na czym polegają podobne badania oraz jakie są ich podstawowe cele.

Na czym polegają badania rynku fotograficznego?

Najprościej wyjaśniając, badanie rynku fotograficznego to proces polegający na przebadaniu określonej grupy osób – jest to tzw. próba badawcza – w celu uzyskania konkretnych informacji, zwykle potrzebnych do podjęcia trafnych decyzji biznesowych. Charakter danych zależy od postawionego celu badawczego, o czym więcej opowiemy za chwilę. W praktyce przeprowadzenie badania rynku może być pomocne w przypadku już działającej firmy, która chce zoptymalizować swoją ofertę lub szuka nowych kierunków rozwoju. Warto jednak rozważyć również badanie rynku przed założeniem firmy, które pozwoli ocenić, czy popyt na proponowane usługi jest wystarczająco duży i pomoże w ułożeniu biznesplanu.

Profesjonalne badania rynku usług fotograficznych to rozwiązanie, z którego mogą skorzystać m.in.:

  • jednoosobowe działalności,
  • duże studia fotograficzne,
  • producenci sprzętu/akcesoriów fotograficznych, planując badanie rynku przed wprowadzeniem produktu.

Proces badawczy może odnosić się zarówno do fotografii sportowej, jak i fotografii ślubnej, eventowej, marketingowej, produktowej, kulinarnej, krajobrazowej czy portretowej, w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Badania rynku fotograficznego – cele

Badania rynku usług fotograficznych mogą mieć różne cele, w zależności od planów i oczekiwań zleceniodawcy. Ważne jest jednak ich skrupulatne określenie, dzięki czemu proces badawczy będzie zaprojektowany w sposób pozwalający na pozyskanie faktycznie potrzebnych danych. Najczęściej badania dotyczą:

  • potrzeb i preferencji odbiorców usług,
  • oceny jakości obsługi oferowanej przez firmę (w tym przypadku pomocna będzie metoda tzw. tajemniczego klienta),
  • sprawdzenia popytu i podaży,
  • analizy konkurencji,
  • oceny działań marketingowych,
  • wizerunku i świadomości marki,
  • prognozowania trendów,
  • oceny strategii cenowej,
  • modelowania konsumentów (wiek, wykształcenie, możliwości finansowe),
  • zachowania zakupowego konsumentów.

Cel badania rynku usług fotograficznych jest ściśle związany z tym, do czego dana firma chce wykorzystać analizę badawczą. Innymi słowy: badanie musi być zaprojektowane w taki sposób, żeby pozyskane w jego trakcie dane faktycznie dały się zastosować w praktyce. Wybór właściwego celu to jeden z kluczowych etapów przygotowywania procesu badawczego. Jakiekolwiek błędy mogą wpływać na efektywność i przydatność wyników, dlatego cel najlepiej ustalić w porozumieniu ze specjalistą.

Badania rynku fotograficznego: metodologia

Metodologia badania rynku fotograficznego powinna być ściśle dobrana do celu badawczego. W procesie można wykorzystać dane wtórne, analizując ogólnodostępne raporty, i informacje medialne, ale w przypadku badań dotyczących konsumentów: ich preferencji i potrzeb, sposobów zachowania itp., bardzo pomocne będą badania realizowane za pośrednictwem metod ilościowych i jakościowych, ponieważ dzięki temu pozwolą na poznanie zdania oraz opinii realnych osób.

  • Metody ilościowe to badania ankietowe, idealne, jeżeli firma chce przebadać w krótkim czasie duże grupy osób. Ankiety są realizowane za pośrednictwem papierowego kwestionariusza (PAPI), rozmowy telefonicznej (CATI) lub wywiadu bezpośredniego wspomaganego komputerowo (CAPI). Wszystkie metody wymagają jednak uczestnictwa wyspecjalizowanych ankieterów, co w oczywisty sposób wpływa na koszty procesu – ankieterów trzeba zrekrutować, przeszkolić oraz opłacić. W zależności od celu badania, ankieterzy często są jednak konieczni. Rezygnacja z ich pracy jest możliwa w przypadku ankiet elektronicznych (CAWI), które są wysyłane internetowo i przeznaczone do samodzielnego wypełnienia.
  • Metody jakościowe to przede wszystkim zogniskowane wywiady grupowe (FGI) oraz indywidualne wywiady pogłębione (IDI). W uzasadnionych przypadkach zastosowanie może mieć również obserwacja. Metody jakościowe skupiają się na głębszej analizie danego zjawiska i mogą służyć do określenia motywacji respondentów. Trzeba jednak pamiętać, że wyników badań nie można uogólniać na całą populację, ponieważ w tym przypadku trudno o dobór reprezentatywnej próby.

W badaniach usług rynku fotograficznego można zdecydować o połączeniu tych dwóch rodzajów metod, co da pełniejszy obraz badanej tematyki. Kluczowe znaczenie ma nie tylko cel badania, ale również budżet, którym dysponuje zleceniodawca.

Badania rynku fotograficznego – analiza wyników

Sposób, w jaki będą analizowane wyniki badania rynku fotograficznego zależy od wybranej metodologii. Dane pochodzące z badań ankietowych są analizowane przy pomocy metod statystycznych – najczęściej w tym celu wykorzystuje się dedykowane oprogramowanie, takie jak np. SPSS. Dane pozyskiwane w trakcie badań metodami jakościowymi zwykle podlegają indywidualnej interpretacji badawczy.

PODSUMOWANIE: badania rynku usług fotograficznych mogą być pomocne dla jednoosobowych działalności lub dużych firm z tej branży w określeniu kierunków rozwoju lub optymalizacji proponowanej oferty. W zależności od celu można je prowadzić przy pomocy metod jakościowych i ilościowych.

 

Udostępnij artykuł: