Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania rynku usług kosmetycznych – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

Badania rynku usług kosmetycznych – jak wyglądają i po co się je przeprowadza?

2023-05-26
Otworzenie własnego salonu kosmetycznego jest bardzo dużą inwestycją finansową, dlatego warto zastanowić się, jak zmniejszyć ryzyko nietrafionych decyzji biznesowych. Zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę fakt, że wiele podmiotów działających w branży usług kosmetycznych to niewielkie, często jednoosobowe firmy. Dobrym źródłem wiedzy dla osób, które już prowadzą usługi kosmetyczne lub dopiero rozważają rozpoczęcie podobnej działalności jest dokładna analiza rynku kosmetycznego. Na czym może ona polegać? Dlaczego warto w nią zainwestować? Wyjaśniamy! 
 

Na czym polegają badania rynku kosmetycznego?

 
Badania rynku kosmetycznego ułatwiają firmom mierzenie się z wyzwaniami związanymi z prowadzeniem działalności biznesowej – konkurencją, identyfikacją nowych trendów, zmieniającymi się potrzebami klientów itp. To, na czym w praktyce polegają badania rynku kosmetycznego, jest uzależnione od ustalonego celu badawczego. Więcej o potencjalnych celach opowiemy niżej, dlatego zachęcamy do dalszego czytania. Zleceniodawca powinien zacząć od określenia swoich oczekiwań względem wyników badania i sprecyzowania problemu badawczego – na tej podstawie dobiera się odpowiednią metodologię, która pozwoli na pozyskanie pożądanych danych. 
 

Badania rynku kosmetycznego: cele

 
Przeprowadzenie badania rynku, bez względu na branżę, której dotyczy, ma na celu przede wszystkim dostarczenie informacji, na podstawie których zleceniodawca będzie w stanie podjąć trafne decyzje biznesowe, zmniejszając ryzyko strat finansowych i wizerunkowych. W związku z tym należy zwrócić uwagę na to, że badanie rynku usług kosmetycznych może w praktyce dotyczyć różnych aspektów funkcjonowania firm o podobnym profilu działalności. 
 
  • Badanie rynku na temat satysfakcji klientów firmy. Na tej podstawie można ocenić, czy poziom usług oferowanych przez firmę jest na tyle wysoki, by w przyszłości klient kolejny raz zdecydował się na skorzystanie z jej oferty. Badanie poziomu satysfakcji klientów umożliwi również zidentyfikowanie słabych stron w zakresie obsługi, dzięki czemu firma może podjąć działania zorientowane na podniesienie jakości swojej pracy w tych aspektach, które nie są pozytywnie oceniane przez odbiorców. 
  • Badanie rynku przed założeniem firmy. To ważne, jeżeli dopiero planujesz założenie własnej działalności i zastanawiasz się nad tym, jak „ugryźć” temat. Na podstawie badań będziesz w stanie ocenić stopień nasycenia rynku usługami, które zamierzasz zaproponować, poznać potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, ustalić optymalną politykę cenową, wybrać właściwą lokalizację salonu kosmetycznego itp. Innymi słowy: profesjonalne badanie dostarczy Ci danych, dzięki którym będziesz w stanie zoptymalizować swoją ofertę, zwiększając szansę na rynkowy sukces firmy. 
  • Badanie rynku przed wprowadzeniem produktu. Badanie może dotyczyć ceny, opakowania, pojemności, oceny komunikacji marketingowej, podaży i popytu itp. Podobnie jak w przypadku badania przed wprowadzeniem firmy, badanie przed wprowadzeniem produktu jest w stanie zwiększyć szansę na to, że Twoja oferta faktycznie trafi w oczekiwania odbiorców, zwiększając wyniki sprzedażowe.
 
Poza tym badania rynku kosmetycznego, w zależności od indywidualnych potrzeb zleceniodawców, dotyczą m.in. wizerunku marki, zachowań konsumenckich, które wpływają na decyzje zakupowe oraz trafności przekazów reklamowych. 
 

Badania rynku kosmetycznego – metodologia

 
Metodologia badań rynku kosmetycznego powinna być szczegółowo dobrana do wyznaczonego celu badawczego. Można wykorzystać:
 
  • Badania ilościowe, które pokazują rozmiary danego zjawiska. Ten rodzaj badań odpowiada na pytanie „ile” i pozwala w stosunkowo krótkim czasie przebadać duże grupy osób. Jeżeli próba badawcza jest reprezentatywna, wyniki można uogólniać na całą populację.
  • Badania jakościowe, które wskazują na przyczyny analizowanego zjawiska, opisują zachowania i postawy konsumentów itp. Badania jakościowe odpowiadają na pytanie „dlaczego” i służą przede wszystkim pogłębionej analizie wybranej problematyki. 
 
Badania ilościowe i jakościowe można stosować samodzielnie lub połączyć w jednym procesie badawczym – badania jakościowe służą wówczas sformułowaniu hipotezy, a badania ilościowe ją potwierdzają lub obalają. W przypadku badań rynku kosmetycznego szczególne zastosowanie ma ankieta – jedna z podstawowych ilościowych metod badawczych. Dlaczego?
 
  • Jej wypełnienie jest szybkie i proste, co może zwiększać response rate.
  • Uzupełnianie ankiet, zwłaszcza w wersji elektronicznej, nie generuje wysokich kosztów.
  • W ankiecie możliwe jest zadawanie pytań otwartych i zamkniętych. 
  • W przypadku ankiet elektronicznych dopuszcza się zastosowanie treści multimedialnych.
  • Ankiety elektroniczne mogą zapewniać anonimowość, co ma znaczenie w przypadku pytań kontrowersyjnych lub osobistych. 
 

Badanie rynku kosmetycznego: analiza wyników

 
W przypadku ankiet analiza wyników jest bardzo prosta. Ankieter wprowadza odpowiedzi respondentów do programu statystycznego, za pomocą którego dokonuje się analizy danych. Na tej podstawie możliwe jest wyciągnięcie konkretnych wniosków przydatnych dla postawionego celu badawczego. Analiza danych w przypadku metod jakościowych jest bardziej skomplikowanym procesem, ponieważ z uwagi na badanie niewielkich grup należy zachować ostrożność w formułowaniu wniosków. 
 
PODSUMOWUJĄC: badanie rynku usług kosmetycznych to doskonałe rozwiązanie m.in. dla właścicieli salonów piękności lub osób, które dopiero zamierzają rozpocząć działalność biznesową o podobnym charakterze. Wiedza na temat konkurencji, stopnia nasycenia usługami, potrzeb i preferencji potencjalnych klientów itp. pozwala na trafniejsze podejmowanie decyzji dotyczących zakładania i rozwoju firmy. 

 

Udostępnij artykuł: