Badania opinii publicznej to, najprościej wyjaśniając, badania określonych zbiorowości społecznych, którymi zajmuje się przede wszystkim socjologia (nauka o społeczeństwie), najczęściej bazując na różnego rodzaju metodach statystycznych. W tym artykule wyjaśnimy Ci, po co przeprowadza się badania opinii publicznej, ile mogą kosztować oraz jakie metody badawcze są w stanie przynieść najbardziej miarodajne dane. Sprawdź!
Badanie opinii publicznej: co to jest?
Opinia publiczna to, jak wspomnieliśmy wyżej, termin określający zbiorowości osób, które łączą konkretne stosunki. W praktyce badanie opinii publicznej jest procesem, który pozwala na poznanie postaw, przekonań oraz punktu widzenia danej grupy, zwłaszcza w tematach politycznych i społecznych. Warto zaznaczyć, że opinia publiczna może ulegać szybkim zmianom, co zależy głównie od aktualnych wydarzeń, trendów społecznych itp.
Podstawowe cele badania opinii publicznej
Definicja badania opinii społecznej jest dość łatwa do zrozumienia – badania opinii publicznej mają za zadanie poznać opinię zbiorowości w kwestiach, które są istotne dla danej zbiorowości.
- Najczęściej mają one na celu scharakteryzowanie potrzeb i poglądów grupy, które są wskazówką dla polityków formułujących programy wyborcze lub planujących konkretne zmiany społeczno-prawne.
- Tematy badania opinii społecznej mogą dotyczyć również zagadnień dyskusyjnych, wzbudzających emocje, które są źródłem konfliktów oraz nastrojów panujących w danej zbiorowości.
- Wyniki badania opinii publicznej bywają pomocne także w kontekście rozeznawania potrzeb, wymagań oraz preferencji konsumentów.
Jak badać opinię publiczną?
Technika badania opinii publicznej powinna być dopasowana do charakterystyki badanej zbiorowości oraz poruszanej tematyki. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się badania ilościowe, które pozwalają na relatywnie szybkie przepytanie bardzo dużych grup osób. Kluczowe znaczenie ma jednak właściwy dobór próby badawczej, która powinna być reprezentatywna, co pozwoli na uogólnienie uzyskanych wyników. Więcej na temat tego czym jest próba badawcza dowiesz się z podlinkowanego artykułu – zapraszamy do przeczytania.
Metody badania opinii publicznej
Właściwe metody badania opinii decydują o Badanie opinii publicznej za pomocą ankiety pozwala na bezproblemową realizację zarówno pojedynczych badań dotyczących konkretnych wydarzeń, jak również badań o charakterze cyklicznym i stałym. W praktyce, badanie opinii publicznej można zrealizować za pomocą ankiety papierowej, ankiety typu CATI, CAPI i CAWI.
- PAPI – tradycyjna ankieta papierowa. Odpowiednia to przeprowadzenia ulicznych badań opinii publicznej, ponieważ umożliwia szybkie zebranie dużej ilości danych. Ograniczeniem jest jednak niemożność zastosowania treści multimedialnych.
- CAPI – wywiady realizowane przy wspomaganiu komputerowym. Ankieta badania opinii publicznej jest przeprowadzana przez ankietera, który przedstawia respondentowi kwestionariusz w formie elektronicznej. System komputerowy sprawdza poprawność danych oraz pozwala na szybkie przygotowanie raportów.
- CATI – wywiad przeprowadzany w formie rozmowy telefonicznej. Takie badanie opinii jest wskazane w przypadku dużych zbiorowości, które chętnie korzystają z telefonu.
- CAWI – ankieta elektroniczna przeznaczona do samodzielnego wypełnienia. Idealna w odniesieniu do grup, które bezproblemowo poruszają się w środowisku internetowym. Ten rodzaj badania opinii publicznej idealnie sprawdzi się w tematach kontrowersyjnych, wymagających anonimowości, zachęcającej respondentów do udzielenia szczerych odpowiedzi. Internetowe badanie opinii publicznej powinno proponować uczestnikom konkretne benefity w zamian za rzetelne wypełnienie kwestionariusza – to ważny czynnik motywacyjny.
Badania społeczne i badania opinii publicznej najczęściej są realizowane na drodze wspomnianych wyżej wywiadów bezpośrednich. To, jak badać opinię publiczną, należy określić już na etapie projektowania badania, biorąc pod uwagę m.in. charakter danych, które chce się zgromadzić. Zobacz też na czym polega praca przy badaniach opinii publicznej.
Ile kosztuje badanie opinii publicznej?
Zamawiając płatne badanie opinii publicznej zazwyczaj pada pytanie o cenę. Ta z kolei zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób agencja badania opinii publicznej przeprowadzi cały proces oraz jak dużo osób ma zostać nim objętych. Trudno więc o wyrokowanie w temacie konkretnych kwot. Warto jednak zaznaczyć, że pod względem finansowym szczególnie opłacalne mogą być ankiety CAWI. Dlaczego?
- Badania CAWI nie angażują ankieterów, co wyklucza konieczność uwzględnienia w kosztach wydatków na wynagrodzenia oraz szkolenia specjalistów.
- Ankiety elektroniczne są wysyłane przez Internet, dlatego nie generują kosztów pocztowych lub kosztów związanych z badaniami terenowymi.
PODSUMOWUJĄC: badania opinii publicznej są wykorzystywane przede wszystkim w polityce oraz marketingu, a ich podstawowym celem jest poznanie zdania, przekonań itp. konkretnej zbiorowości.