Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badanie rynku przed wprowadzeniem produktu

Badanie rynku przed wprowadzeniem produktu

2022-12-30

Wprowadzenie nowego produktu na rynek to często wielka niewiadoma: chwyci czy nie chwyci? Wbrew pozorom, nie musisz opierać się wyłącznie na swojej intuicji. Przeciwnie: badanie rynku przed wprowadzeniem produktu to rozsądny z biznesowego punktu widzenia krok, dzięki któremu będziesz w stanie skutecznie zoptymalizować swoją ofertę i zwiększyć jej szansę na powodzenie. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego badania rynku to konieczność oraz jak je przeprowadzić.

Dlaczego badanie rynku jest ważne przy wprowadzaniu produktu na rynek?

Najprościej wyjaśniając: badanie rynku przed wprowadzeniem produktu zmniejsza szansę na to, że Twoja oferta okażę się „niewypałem”, generując straty finansowe i wizerunkowe. Ogromna konkurencja, która jest dzisiaj obecna w zasadzie w każdym sektorze rynku sprawia, że dopracowanie produktu ma kluczowe znaczenie. Załóżmy, że chcesz kupić krem do twarzy. Wystarczy, że wejdziesz do jakiejkolwiek, nawet niewielkiej, drogerii, a możesz wybierać spośród dziesiątków kosmetyków. Dla Ciebie, jako dla przedsiębiorcy oznacza to jedno – konieczność zaoferowania towaru, który faktycznie będzie atrakcyjny z perspektywy klienta, ale najpierw musisz tę perspektywę poznać. Badanie rynku zanim nowy produkt trafi do sklepów jest więc obecnie „chlebem powszednim”. Dlaczego? Co daje?

  • Na podstawie uzyskanych wyników możesz sprawdzić, czy Twoja oferta wpisuje się w potrzeby klientów. Jeżeli nie, bardzo możliwe, że jesteś na straconej pozycji – w końcu prawdopodobnie klient będzie miał do wyboru mnóstwo innych produktów, jeżeli Twój nie spełni jego oczekiwań. Przed rozpoczęciem badania rynku w kontekście nowego produktu, musisz ustalić, kto będzie jego grupą docelową. Innymi słowy: zastanów się, komu chcesz sprzedawać swój towar? Na tej podstawie określisz preferencje i oczekiwania potencjalnych klientów.
  • Badanie rynku to także badanie konkurencji, czyli firm, które proponują asortyment podobny do Twojego. Przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek warto sprawdzić, co konkurencja ma do zaoferowania, jaka jest jej przewaga nad Twoim produktem i usługą oraz co wpływa na lojalność klientów. Dobrze jest także poprosić konsumentów o określenie, które obszary oferty konkurencji im nie odpowiadają – dla Ciebie i Twojego produktu to szansa, żeby wyróżnić się na jej tle.
  • Badanie rynku przed wprowadzeniem produktu pozwala także określić, czy na dany produkt w ogóle jest popyt. Na podstawie uzyskanych wyników dowiesz się, czy Twój pomysł może faktycznie znaleźć swoich odbiorców i czy ich liczba będzie na tyle duża, żeby wygenerować wystarczające zyski.
  • Właściwie przeprowadzone badanie rynku przed założeniem firmy i wprowadzeniem nowego produktu umożliwia także określenie optymalnych kanałów sprzedaży, preferowanych przez Twoją grupę docelową oraz może Ci pomóc w zdefiniowaniu polityki cenowej. Musisz pamiętać, że cena ma wpływ także na kształtowanie wizerunku marki.
  • Na podstawie badań łatwiej zdefiniujesz najlepszy sposób komunikacji. Dla sukcesu rynkowego liczy się nie tylko wysokiej jakości produkt w atrakcyjnej cenie, ale również relacja, jaką marka nawiązuje z klientem. Zwróć uwagę na to, że jeżeli będzie ona satysfakcjonująca, możliwe, że w przyszłości konsument zdecyduje się na ponowne skorzystanie z Twojej oferty. Lojalność ma natomiast kluczowe znaczenie z biznesowego punktu widzenia. Dlaczego? Utrzymanie klienta jest tańsze niż pozyskanie nowego.

Badanie rynku przed wprowadzeniem produktu dostarczy Ci wiedzy, dzięki której możesz zwiększyć swoje szansę na sukces. Ostatecznie jednak charakter uzyskanych danych zależy od sposobu, w jaki zostanie zaplanowany proces badawczy, dlatego pierwszym krokiem powinno być określenie celu. Innymi słowy: skonkretyzuj czego chcesz się dowiedzieć. Krok drugi to określenie Twojej grupy docelowej. Bardzo często nie ma logistycznej i finansowej możliwości, żeby przebadać większą populację, dlatego konieczne może być wytypowanie próby.

Badania marketingowe, takie jak na przykład badania świadomości marki, należy regularnie prowadzić również po tym, jak markę i produkt wprowadzono na rynek. Obecnie niemal w każdej branży widoczne są bardzo szybkie i dynamiczne zmiany, o których przedsiębiorca musi wiedzieć, żeby móc na bieżąco optymalizować swoją ofertę sprzedażową. Pamiętaj także, że badania rynku a badania marketingowe to nie jest to samo. Badania rynku to jeden z rodzajów badań marketingowych, skupiony przede wszystkim na pozyskaniu danych na temat konkurencji, popytu i podaży oraz grupy docelowej.

Jak przeprowadzić badania rynku dla wprowadzenia produktu na rynek?

Nie masz pojęcia jak przeprowadzić badanie rynku? Podczas projektowania procesu badawczego na uwadze należy mieć dwie podstawowe kwestie: rodzaj danych, jakie chcesz uzyskać oraz charakter grupy docelowej – sposób postępowania należy dopasować do potrzeb i preferencji wybranych respondentów, zachęcając ich w ten sposób do udzielenia rzetelnych odpowiedzi. Jakie rozwiązania masz do wyboru?

  • Badania wtórne, które bazują na analizie danych, które już są dostępne. Research wśród branżowych raportów może być źródłem wielu istotnych informacji i pomóc Ci, na przykład, w sformułowaniu hipotez badawczych.
  • Badania ilościowe, czyli najczęściej badania ankietowe. Ich niekwestionowaną zaletą jest fakt, że badania można przeprowadzić szybko i w dużych grupach osób. Obecnie do najbardziej popularnych rozwiązań należą badania CAWI, czyli ankiety elektroniczne. Oferuje je nasz panel badawczy.
    • Metoda CAWI jest wybierana przede wszystkim z uwagi na niski koszt. Wybierając ankiety elektroniczne nie musisz decydować się na współpracę z ankieterami.
    • Ankiety elektroniczne pozwalają na wykorzystanie materiałów multimedialnych. To ważne, na przykład, jeżeli chcesz, żeby respondenci ocenili szatę graficzną produktu, który zamierzasz wprowadzić.
    • Metoda CAWI umożliwia przeprowadzenie bardzo szeroko zakrojonych badań, bez obawy o ograniczenia przestrzenne. Dzięki temu, że ankiety są wypełnianie samodzielnie, przez Internet, w ten sposób możesz bez problemu przebadać osoby mieszkające w innych krajach. CAWI to także dobry wybór w przypadku badań na bardzo licznych grupach osób. Fakt, że ankieta ma formę elektroniczną ułatwia późniejszą analizę nawet dużych ilości danych.
    • Badania CAWI realizowane są stosunkowo szybko. Nie ma konieczności osobistego spotkania z respondentem.
  • Badania jakościowe. W badaniach przed wprowadzeniem produktu na rynek stosuje się przede wszystkim indywidualne wywiady pogłębione oraz zogniskowane wywiady grupowe. Dzięki badaniom jakościowym masz szansę lepiej poznać konsumenta – jego zachowanie, postawy, sposób myślenia itp.

W miarę możliwości dobrze jest połączyć badania jakościowe i ilościowe, otrzymując w ten sposób bardziej wszechstronny obraz sytuacji.

Jak wykorzystać wyniki badań rynku do ulepszenia swojej strategii wprowadzania produktu?

Jeszcze raz przypominamy, że kluczowe znaczenie ma cel Twojego badania. Skup się na jego ustaleniu i pozyskaniu takich danych, które faktycznie będą pomocne dla zoptymalizowania strategii sprzedażowej produktu. Dane mają być użyteczne. Jakiekolwiek błędy na tym etapie planowania badania mogą sprawić, że uzyskane informacje okażą się nieprzydatne, co dla Ciebie oznacza przede wszystkim stratę czasu i pieniędzy na realizację procesu badawczego. Podczas etapu zbierania danych upewnij się, że są one poprawne.

Przygotowując kwestionariusz z pytaniami dla respondentów możesz najpierw zdecydować się na jego pilotaż, czyli poprosić o wypełnienie ankiety niewielką grupę osób. Po co? To pozwoli Ci na wyłapanie i wyeliminowanie ewentualnych błędów, na przykład, takich jak pytania podwójne czy pytania, które uniemożliwiają udzielenie odpowiedzi. Na „papierze” kwestionariusz może wyglądać na dobrze zbudowany i zrozumiały, ale w praktyce często okazuje się, że wymaga poprawy, dlatego pilotaż jest o wiele lepszy niż, na przykład, rozesłanie błędnej ankiety do setek osób – może Cię uchronić przed kosztownymi błędami.

PODSUMUJMY: badania rynku przed wprowadzeniem produktu ograniczają ryzyko chybionych decyzji biznesowych i wypuszczenia produktu, który nie wpisuje się w potrzeby grupy docelowej.

Udostępnij artykuł: