Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Jak przeprowadzić badanie konkurencji?

2022-12-10

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej oznacza konieczność sprostania konkurencji, która zazwyczaj jest bardzo duża. Oczywiście, konkurencyjność branż może się różnić, ale tak czy siak – zawsze warto wiedzieć z kim rywalizujesz. W dzisiejszym wpisie podpowiemy Ci, dlaczego analiza konkurencji jest tak istotna. Wyjaśnimy również co w praktyce mogą Ci dać właściwie zaprojektowane i przeprowadzone badania konkurencji.

Czym jest badanie konkurencji i dlaczego warto je zrobić?

W prowadzeniu działalności gospodarczej kluczowe znaczenie mają badania marketingowe, na przykład szczegółowe badania rynku lub profesjonalne badania świadomości marki. Jako przedsiębiorca na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że dla Twojego biznesowego „być albo nie być” często bardzo ważne jest zdobycie przewagi konkurencyjnej. Nie jest to jednak możliwe, jeżeli nie wiesz z kim konkurujesz. Właśnie dlatego, tak istotną kwestią jest właściwa analiza rynku konkurencji, która dostarczy Ci niezbędnych informacji.

Co to jest analiza konkurencji? Najprościej wyjaśniając, badanie konkurencji pozwala na zgromadzenie danych na temat firm, które konkurują z Twoją ofertą. W praktyce, właściwie dobrane metody analizy konkurencji mają kluczowe znaczenie przede wszystkim w procesie planowania wejścia na rynek lub wprowadzania nowego produktu. Należy tutaj zaznaczyć, że im większa i bardziej niejednolita jest Twoja konkurencja, tym niestety trudniejsze, bardziej czasochłonne i droższe może okazać się jej skuteczne przeanalizowanie.

Dlaczego w uzasadnionych przypadkach rynkowa analiza konkurencji to dobry krok? Po co analiza konkurencji jest prowadzona przez przedsiębiorców? Na podstawie uzyskanych w ten sposób informacji możesz zoptymalizować swoją ofertę, strategię sprzedażową oraz komunikacyjną i zwiększyć szansę na osiągnięcie sukcesu. Analiza konkurencji w marketingu, PR itp. pozwoli Ci na podejmowanie przemyślanych decyzji. Musisz się jednak dobrze zastanowić na tym, czy cena analizy konkurencji nie będzie w Twoim przypadku przewyższała uzyskanych korzyści.

Przykład analizy konkurencji: załóżmy, że z przeprowadzonych badań wynika prosty wniosek – klienci przede wszystkim cenią sobie sklep A – jednego z Twoich głównych konkurentów – ze względu na jego dogodną lokalizację. Dla Ciebie jest to jasny sygnał, że wybierając lokal na sklep musisz zdecydować się na co najmniej tak samo atrakcyjny punkt.

Jak przeprowadzić analizę konkurencji? 3 błędy, których należy unikać

Wiesz już na czym polega analiza konkurencji. Teraz odpowiemy na pytanie: jak badanie konkurencji firmy powinno wyglądać w praktyce? Z innych naszych wpisów dowiesz się, jak przeprowadzić badanie rynku przed wprowadzeniem nowego produktu lub założeniem firmy oraz jak przeprowadzić badanie marketingowe – zachęcamy Cię do ich przeczytania. Jakie błędy w analizie konkurencji wpływają na biznes plan w negatywny sposób?

  • Zbyt duże ograniczenie zakresu badań. W prawidłowym procesie analizy konkurencji ważne jest uzyskanie możliwie jak najpełniejszego obrazu sytuacji, dlatego jakiekolwiek działania podejmowane w tym zakresie warto zacząć od wytypowania kluczowych obszarów badawczych. Jakiekolwiek zaniedbania w tej kwestii mogą skutkować przeoczeniem ważnych informacji, a co za tym idzie – podjęciem błędnych działań.
  • Brak skonkretyzowanego celu analizy. Musisz wiedzieć co chcesz zbadać. W przeciwnym wypadku Twoje działania będą chaotyczne, a zebrane dane mogą nie nadawać się do użytku w praktyce. Dla Ciebie oznacza to stratę czasu i pieniędzy.
  • Błędnie wybrane metody badania konkurencji. To oczywiste, że badanie rynku konkurencji musi być dopasowane do branży, w której zamierzasz działać. Przykład? Analiza konkurencji sklepu internetowego może wyglądać zupełnie inaczej niż w przypadku sklepu stacjonarnego. Dla e-sklepu cennym źródłem informacji będą już wyniki organiczne wyszukiwarki. Podobnie jest, jeżeli chodzi o analizę konkurencji strony internetowej. W obu przypadkach przydadzą Ci się narzędzia do analizy widoczności strony/sklepu w wyszukiwarce – bardzo możliwe, że klient, który, na przykład chce kupić kurtkę zimową w Internecie, wpiszę w nią odpowiednią frazę i od tego, na jakiej pozycji wyników wyszukiwania będzie znajdował się Twój sklep zależy, czy w ogóle zostanie odwiedzony przez kupującego.

Sposoby badania konkurencji

Jak w praktyce zrobić analizę konkurencji? Jak już wspomnieliśmy, możesz posługiwać się różnymi metodami, ale dobieraj je do charakteru informacji, które zamierzasz uzyskać. Do najpopularniejszych metod analizy konkurencji zalicza się między innymi:

  • Desk research, czyli analiza danych, które już zostały zgromadzone i są udostępniane na przykład w formie branżowych raportów. To stosunkowo prosta i przede wszystkim – tania metoda.
  • Badania ilościowe w wybranej grupie docelowej. Do najbardziej popularnych należą badania ankietowe CAWI, które są oferowane przez nasz panel badawczy. Metoda CAWI oznacza, że ankiety elektroniczne są wysyłane lub udostępniane przez Internet, a respondent wypełnia je samodzielnie. Dzięki temu możesz szybko i tanio przebadać duże i zróżnicowane grupy osób (to pozwoli Ci zadbać np. o reprezentatywność próby), oczywiście pod warunkiem, że mają dostęp do Internetu. Dowiedz się również jak przeprowadzić badanie ankietowe, żeby uzyskać rzetelne dane. W badaniach ilościowych kluczowe są dwie kwestie: właściwy dobór próby oraz skonstruowanie prawidłowo zbudowanego kwestionariusza.
  • Badania jakościowe, takie jak zogniskowany wywiad grupowy czy indywidualny wywiad bezpośredni. Dzięki badaniom jakościowym możesz dowiedzieć się, dlaczego klienci są skłonni wybierać konkretne produkty, co leży u podstaw ich decyzji konsumenckich itp.

W badaniu konkurencji, w zależności od indywidualnych potrzeb, możesz łączyć wymienione metodologie.

Co powinna zawierać analiza konkurencji?

Podczas badania możesz skupić się między innymi na zgromadzeniu danych o:

  • Liczbie firm, które potencjalnie mogą być Twoją konkurencją (to pozwoli Ci na wytypowanie tych, które stanowią dla Ciebie największe zagrożenie),
  • Polityce cenowej konkurencji,
  • Przewadze konkurencji nad Twoim produktem/usługą,
  • Czynnikach wpływających na lojalność klientów wobec oferty konkurentów,
  • Słabych stron konkurencyjnych firm (na tej podstawie określisz obszary, w których Twoja oferta może się wyróżnić),
  • Wykorzystywanych przez konkurencję rozwiązań marketingowych, sprzedażowych itp.,
  • Kanałach sprzedaży konkurencji.

PODSUMOWUJĄC: analiza konkurencji na rynku może dotyczyć różnych aspektów funkcjonowania firm, które proponują podobne do Twoich produkty i usługi. Korzystanie z danych analitycznych zwiększa Twoje szansę w wyścigu o klienta.

Udostępnij artykuł: