Właściwie przeprowadzone badania rynkowe dostarczają danych, których prawidłowa analiza może być podstawą podejmowanych przez firmę działań. W warunkach rosnącej konkurencji oraz coraz większych wymagań konsumentów decyzje biznesowe nie powinny być dziełem przypadku. Badania mogą dotyczyć modelowania profilu konsumentów (wieku, wykształcenia, miejsca zamieszkania itp.), ich zachowania i motywacji zakupowych, podaży i popytu na konkretne produkty lub usługi, identyfikacji najważniejszej konkurencji itp. Ich znaczenie wzrasta, dlatego warto wiedzieć kim jest specjalista ds. badań rynkowych i jak wygląda jego praca.
Badanie rynku – praca. Na czym polega?
Praca w badaniach rynkowych na stanowisku specjalisty to szeroki zakres obowiązków, które skupiają się przede wszystkim na planowaniu i organizacji procesu badawczego, dostosowując go do indywidualnych potrzeb i oczekiwań zleceniodawcy.
Przeczytaj też, dlaczego badanie rynku przed założeniem firmy to naprawdę dobry pomysł!
- Oznacza to, że praca w badaniach rynku w przypadku specjalisty jest związana z ustalaniem celu badania dostosowanego do planów klienta związanych z wykorzystaniem otrzymanych wyników.
- Poza tym, specjalista wybiera również odpowiednie metody badawcze – jakościowe, ilościowe lub decyduje się na ich połączenie.
- Do osoby na tym stanowisku należy też nadzorowanie przebiegu badania i późniejszej analizy wyników oraz przygotowywanie raportów, które trafią do zleceniodawców.
Należy pamiętać jednak o tym, że badanie rynku, jako praca, może różnić się obowiązkami w zależności od tego, w jakiej firmie jest zatrudniony specjalista. Duże znaczenie ma również to, czy specjalista ds. badania rynku pracuje na stanowisku juniorskim, mid czy senior. Każdy z tych szczebli różni się zakresem odpowiedzialności.
Sprawdź również, czym jest próba badawcza i jak ją wyłonić spośród grupy potencjalnych respondentów.
W związku z powyższym, wśród wymagań wobec kandydatów do pracy na stanowisku specjalista ds. badania rynku wymienia się np.:
- Wykształcenie wyższe (statystyka, matematyka, psychologia, socjologia),
- Doświadczenie zawodowe w stosowaniu określonych metodologii badawczych,
- Umiejętności analitycznye,
- Dobra znajomość arkuszy kalkulacyjnych.
Badania rynku a praca zdalna
Czy w badaniach rynku możliwa jest praca online? Badania rynku to branża, która idzie z duchem czasu. Dlatego w przypadku wielu stanowisk pracodawcy dopuszczają możliwość częściowej pracy zdalnej, np. kilka/kilkanaście razy w miesiącu, ale to kwestia bardzo indywidualna. Trzeba liczyć się z tym, że w niektórych firmach praca zdalna nie będzie w ogóle dostępna lub jest opcją zarezerwowaną wyłącznie w przypadku losowych wypadków – to jednak coraz rzadsze ograniczenie. Praca dodatkowa w badaniach rynku natomiast najczęściej polega na wykonywaniu obowiązków ankietera i często wiąże się z możliwością pracy zdalnej, jeżeli ankiety są prowadzone telefonicznie.
Przeczytaj o tym, co może Ci dać badanie rynku przed wprowadzeniem produktu!
Specjalista ds. badań rynku – zarobki
Przeprowadzenie badania rynku to dla wielu firm szansa na to, żeby decyzje biznesowe opierać na twardych, analitycznych danych. W związku z tym praca w agencji badania rynku może być bardzo rozwojowym i przyszłościowym zajęciem. Zarobki w badaniach rynku zależą przede wszystkim od zajmowanego stanowiska. Na wysokość wynagrodzenia specjalisty wpływ mają także takie czynniki jak:
- Lokalizacja i wielkość firmy,
- Doświadczenie zawodowe,
- Kwalifikacje pracownika,
- Rodzaj umowy.
Zwykle specjalista ds. badań rynkowych może liczyć na zarobki powyżej 7000 złotych brutto, ale nie brakuje również ofert proponujących wynagrodzenie w kwocie ponad 9000 złotych.