Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Pierwotne i wtórne badania marketingowe: różnice, wady i zalety

Pierwotne i wtórne badania marketingowe: różnice, wady i zalety

2023-04-13

Odpowiedni dobór metodologii badań ma kluczowe znaczenie ma pozyskania danych, które faktycznie mogą wspomóc organizację w procesie decyzyjnym. Jednym z podstawowych kryteriów podziału rodzajów badań marketingowych jest sposób pozyskiwania danych. Na tej podstawie możemy wyróżnić pierwotne badania marketingowe oraz badania wtórne. Czym są? Co je różni? Kiedy warto zastosować konkretny rodzaj badań? Na te pytania odpowiedź znajdziesz w dzisiejszym wpisie.

Wtórne i pierwotne badania marketingowe: różnice

Jak wspomnieliśmy wyżej, pierwotne i wtórne badania marketingowe różnią się przede wszystkim sposobem, w jaki badacz zbiera potrzebne informacje. Co to oznacza w praktyce?

  • Pierwotne badania marketingowe to te, w których dane pochodzą bezpośrednio od respondentów. Tłumacząc bardziej obrazowo – informacje są „nowe”, zbierane po raz pierwszy i nie były wcześniej wykorzystywane. Źródłami pierwotnych badań marketingowych są badania ilościowe, czyli badania ankietowe oraz techniki badań jakościowych, czyli obserwacje, pogłębione wywiady indywidualne, wywiady grupowe itp. Warto zaznaczyć, że zarówno w jakościowych, jak i ilościowych metodologiach badawczych kluczowe znaczenie ma właściwa próba badawcza. Więcej informacji na temat tego, co to jest, znajdziesz w podlinkowanym tekście.
  • Wtórne badania marketingowe bazują na analizie zastanych informacji. Oznacza to, że badania marketingowe do sformułowania konkretnych wniosków wykorzystują ogólnodostępne dane pochodzące z gotowych źródeł: innych badań, opracowań naukowych itp.

Reasumując: źródła pierwotnych i wtórnych badań marketingowych to główna różnica pomiędzy tymi dwoma metodologiami. To, którą z nich warto wybrać planując przeprowadzenie badania marketingowego zależy przede wszystkim od zdefiniowanego celu.

Wtórne i pierwotne badania marketingowe: wady i zalety

Zarówno pierwotne, jak i wtórne badania marketingowe mają wiele zalet, ale również ograniczeń. O czym przede wszystkim musisz pamiętać?

  • Badania wtórne są zwykle tańsze i co najważniejsze – prostsze – niż badania pierwotne.
    • Nie wymagają planowania skomplikowanego procesu badawczego: konstruowania kwestionariusza, wybierania próby badawczej, zatrudniania ankieterów itp.
    • Umożliwiają pozyskanie danych cechujących się zadowalającą jakością, ale kluczową kwestią jest wartość naukowa źródeł, na których opiera się badacz oraz aktualność informacji. Właśnie dlatego badacz musi wykazać się dużym rozsądkiem.
    • Badania wtórne nie wymagają angażowania dużej grupy badawczej, co przekłada się na ułatwienie organizacji logistycznej procesu badawczego.
    • W dobie bezproblemowego dostępu do Internetu, badacz zyskuje możliwość skorzystania z wielu różnych źródeł, również zagranicznych. Badania marketingowe w Internecie pozwalają więc na pełne zobrazowanie analizowanego problemu.
  • Pierwotne badania marketingowe umożliwiają pozyskanie bardzo precyzyjnych danych, odpowiadających na konkretne potrzeby i oczekiwania organizacji. Badania o charakterze pierwotnym są niezbędne, jeżeli ustalony cel badawczy uniemożliwia skorzystanie z danych wtórnych. Dane pierwotne mogą w 100% odpowiadać na pytania zleceniodawcy i faktycznie dostarczać informacji niezbędnych w procesie decyzyjnym.

Wtórne i pierwotne badania marketingowe niosą za sobą konkretną wartość, a wybór pomiędzy tymi dwiema metodologiami powinien być dostosowany do indywidualnych wymagań organizacji, której zależy na pozyskaniu konkretnych informacji. Można je stosować oddzielnie lub w połączeniu, co pozwoli na uzyskanie najpełniejszego obrazu sytuacji.

Wtórne i pierwotne badania marketingowe: przykłady zastosowań

Spróbujmy wyjaśnić sobie zastosowanie wtórnych i pierwotnych badań marketingowych na konkretnych przykładach, co pozwoli nam lepiej zobrazować podstawowe różnice pomiędzy tymi dwoma sposobami pozyskiwania danych. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, ile osób byłoby potencjalnie zainteresowanych zakupem produktu A, który masz do zaproponowania, najprawdopodobniej najlepszym rozwiązaniem będą badania pierwotne – jakościowe lub ilościowe. Dane wtórne mogą być ewentualnym uzupełnieniem, np. dostarczając wiedzy na temat ewentualnych czynników, które wpływają na decyzje zakupowe klientów, ale nie odpowiedzą konkretnie na pytanie, czy produkt A faktycznie ma szansę znaleźć swoich odbiorców.

Udostępnij artykuł: