Badania opinii publicznej cieszą się dużą popularnością w kwestiach polityczno-społecznych. Prawidłowo przeprowadzony proces badawczy pozwala lepiej poznać postawy, poglądy oraz zachowania określonej zbiorowości, zwłaszcza w tematach kontrowersyjnych, które dzielą społeczeństwo. Badanie opinii jest popularne również w kontekście zbierania danych o charakterze marketingowym. W tym artykule wyjaśnimy Ci, jak może wyglądać praca w badaniach opinii publicznej, podpowiemy co musisz wiedzieć o wymaganiach na poszczególnych stanowiskach oraz na jakie zarobki faktycznie powinieneś/powinnaś liczyć. Czytaj dalej!
Badania opinii publicznej: obowiązki w pracy
Przeprowadzanie badania opinii publicznej to proces, który składa się z kilku etapów. Najpierw konieczne jest określenie celu badawczego, następnie badacz musi ukonkretnić populację, co do której chce wyciągnąć wnioski, zdefiniować, jakie osoby ma zawierać próba badawcza oraz wybrać właściwe metody badania opinii – zazwyczaj są to metody ilościowe, np. różne formy wywiadów bezpośrednich. Podobnie proces badawczy wygląda, jeżeli chodzi o badania społeczne.
Oznacza to, że praca przy badaniach opinii publicznej może mieć bardzo różny charakter, w zależności od tego, jakie stanowisko zajmuje dana osoba. Praca jako specjalista ds. badań to konieczność sprostania takim obowiązkom jak:
- Projektowanie i realizacja badań zorientowanych na konkretne cele,
- Analiza zgromadzonych danych,
- Przygotowywanie czytelnych raportów.
Z uwagi na to, że praca przy badaniach opinii społecznej najczęściej, jak już wspomnieliśmy wyżej, opiera się o metody ilościowe, w procesie badawczym kluczową funkcję pełnią przeszkoleni ankieterzy – to doskonała praca stała, dodatkowa lub szansa na stawianie pierwszych zawodowych kroków w branży badawczej dla studentów kierunków pokrewnych. Najprościej wyjaśniając do zadań ankietera należy:
- Zbieranie danych od respondentów,
- Wprowadzanie informacji do dedykowanego oprogramowania.
Praca przy badaniu opinii publicznej – wymagania
Wymagania w pracy przy badaniu opinii publicznej są uzależnione od zajmowanego stanowiska. W pracy ankietera zazwyczaj nie oczekuje się doświadczenia zawodowego, chociaż jest ono oczywiście mile widziane – firmy badawcze chętnie szkolą pracowników. Ankieter musi być natomiast osobą dokładną, rzetelną, dyspozycyjną i co najważniejsze – komunikatywną. Jego podstawową rolą jest bowiem zachęcenie respondenta do udzielenia precyzyjnych odpowiedzi na zadawane pytania.
Od specjalisty ds. badań z kolei wymaga się:
- Doświadczenia w pracy na podobnym stanowisku,
- Kierunkowego wykształcenia wyższego: socjologia, statystyka, matematyka itp.,
- Znajomości pakietu Office,
- Znajomości SPSS,
- Umiejętności analitycznych i wiedzy na temat badań ilościowych i jakościowych,
- Samodzielności.
Badanie opinii publicznej: zarobki
Zarobki w pracy przy badaniach opinii publicznej zależą od kilku czynników. Jakich?
- Zajmowanego stanowiska,
- Stażu pracy,
- Wykształcenia,
- Wielkości firmy,
- Umowy,
- Województwa.
Młodszy specjalista ds. badań może liczyć na zarobki zaczynające się od ok. 3000 złotych netto. Specjalista na stanowisku medium zarobi ok. 4000 – 5000 złotych netto.
Rozwój zawodowy przy badaniu opinii publicznej
Biorąc pod uwagę to, że współczesne organizacje coraz bardziej doceniają znaczenie informacji w redukcji ryzyka podejmowanych decyzji politycznych, społecznych i biznesowych, można zaryzykować stwierdzenie, że praca przy badaniach opinii publicznej daje duże szanse rozwoju zawodowego. Pracować możesz przede wszystkim w agencjach badawczych, które specjalizują się w realizowaniu badań na zlecenie konkretnych firm, partii politycznych itp.