Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Jakie są podstawowe metody badania opinii?

2022-10-01

Badanie opinii pozwala na poznanie opinii, punktu widzenia, postaw i przekonań badanej grupy. Jeżeli zdecydowano się na próbę reprezentatywną, wyniki można uogólnić na całą badaną populację. W tym artykule podpowiemy Ci, jakie są najważniejsze przykłady metod badania opinii publicznej oraz dlaczego warto rozważyć zastosowanie ankiet, zwłaszcza elektronicznych.

Najważniejsze metody i techniki badania opinii

Badania opinii społecznej mają kluczowe znaczenie w polityce (również dla struktur rządzących) oraz socjologii, ponieważ na podstawie otrzymanych wyników można lepiej scharakteryzować poglądy, zjawiska, nastroje oraz sposoby zachowania w kontekście konkretnej grupy docelowej odbiorców. Ten typ badań pozwala na jej poznanie, co ma też znaczenie w przypadku decyzji biznesowych podejmowanych przez przedsiębiorców. Odpowiednia metoda badania opinii publicznej pozwala na pozyskanie danych, na podstawie których producent może poznać zdanie respondentów na temat określonych produktów.

Omawiając metody badania opinii społecznej i publicznej, należy podkreślić, że w przypadku takich procesów badawczych najczęściej stosuje się metody ilościowe, czyli te, które pozwalają na zebranie danych odpowiadających na pytanie: ile? Wynika to z prostego faktu – badania opinii społecznych, jeżeli mają być miarodajne, zazwyczaj oznaczają konieczność przebadania dość dużych grup, np. min. 1000 osób, co najłatwiej zrobić to właśnie przy pomocy badań ilościowych. Ilościowe badanie opinii pomaga szybko pozyskać niezbędne dane.

Opinię publiczną zazwyczaj bada się przy pomocy kwestionariuszy z pytaniami zamkniętymi i otwartymi – badania ankietowe można przeprowadzić na kilka sposobów, w zależności od tego, jak wypełniana jest ankieta.

  • PAPI (Paper and Pencil Interwieving). Tym terminem określa się tradycyjne ankiety papierowe. Badania PAPI umożliwiają zebranie dużej ilości danych, ale niestety wykluczają zastosowanie materiałów multimedialnych.
  • CAPI (Computer Assisted Personal Interwieving). Typ wywiadów przeprowadzanych przy wspomaganiu komputerowym.
  • CATI (Computer Assisted Telephone Interwieving). Ankieter przeprowadza wywiad w trakcie rozmowy telefonicznej.
  • CAWI (Computer Asissted Web Interwieving). Respondent otrzymuje ankietę elektroniczną do samodzielnego wypełnienia.

Ankieta jako metoda badania opinii publicznej daje bardzo dobre rezultaty przede wszystkim ze względu na dużą łatwość wypełnienia. W ten sposób można przebadać różne grupy osób, w zależności od tego, jaki jest cel badania.

Badanie opinii – ankiety elektroniczne. Dlaczego warto je wykorzystać?

Ankiety w badaniach opinii publicznej mają szerokie zastosowanie w kontekście bardzo różnych tematów badawczych. Badania ankietowe są wykorzystywane również w odniesieniu do takich badań, jak badania rynku, marketingowe itp. Szczególną uwagę warto zwrócić na badania CAWI. Dlaczego? Co sprawia, że ankiety elektroniczne sprawdzają się w badaniach opinii społecznej?

  • Niski koszt badania. Ankieta wysyłana jest elektronicznie, co ogranicza wydatki związane z tradycyjnymi formami wysyłki oraz pracą ankieterów.
  • Możliwość dotarcia do dużych grup respondentów. Wysyłka elektroniczna nie ogranicza liczby ankiet, a powszechny dostęp do Internetu pozwala na dotarcie do różnych grup społecznych.
  • Anonimowość. Brak udziału ankietera w badaniu może pozytywnie wpływać na chęć i szczerość odpowiedzi.
  • Elastyczność czasu i miejsca wypełniania kwestionariusza. Ankieta jest elektroniczna, co oznacza, że respondent wypełnia ją, kiedy i gdzie chce. Tak duża elastyczność oznacza większą szansę na odpowiedź. W przypadku wywiadów telefonicznych lub bezpośrednich spotkań z ankieterem jest to bardziej skomplikowane – respondent musi mieć w danej chwili czas na rozmowę.
  • Łatwa analiza statystyczna wyników. Otrzymane odpowiedzi można łatwo przeanalizować przy pomocy dedykowanych programów analitycznych.
  • Możliwość zastosowania treści multimedialnych. To ułatwia pozyskanie wymaganych danych.

Ankiety elektroniczne to narzędzie badawcze na miarę zmieniającego się świata. Potrzebujesz badania CAWI? Skorzystaj z oferty Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna! Pomożemy Ci w doborze pytań i próby badawczej, a dzięki autorskiemu systemowi ankietowemu jesteśmy w stanie szybko dostosować się do wymagań ze strony prowadzonego projektu.