Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

POLACY O AI. Codzienność, nadzieje, obawy.

2024-10-17

W obliczu coraz szybciej rozwijającej się technologii, sztuczna inteligencja (AI) znajduje zastosowanie w coraz większej liczbie obszarów życia. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania, w którym zapytaliśmy Polaków o obawy, nadzieje oraz ich oczekiwania wobec tej technologii AI.

Z perspektywy kształtowania przyszłych strategii biznesowych i edukacyjnych ważne staje się zrozumienie aktualnego postrzegania AI: emocji z nią związanych, oczekiwań i obaw oraz skali aktualnego wdrażania w pracy i życiu prywatnym.
Aby odpowiedzieć na powyższe pytania, przeprowadziliśmy szeroko zakrojone badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie Polaków 18+ (N = 2080 osób). Sprawdziliśmy, w jakim zakresie Polacy korzystają z narzędzi opartych na AI i jaką mają świadomość korzystania z tych narzędzi, kim są ci, którzy to robią, a kim są osoby unikające takich rozwiązań. Zapytaliśmy także o obawy, nadzieje oraz ich oczekiwania wobec tej technologii w życiu codziennym i w pracy.

 

 

Głównym powodem, dla którego Polacy są otwarci na wprowadzanie AI w miejscu pracy jest odciążenie od ilości obowiązków spoczywających na pracownikach. Wśród tych, którzy nie widzą potrzeby wprowadzania AI w ich pracy, najważniejszym powodem jest przekonanie, że w ich zawodzie narzędzia oparte na AI nie mają zastosowania (choć być może nie wiedzą, że istnieją takie możliwości). Innymi powodami są obawa o utratę pracy (redukcja zatrudnienia, zastąpienie części stanowisk maszynami) oraz wiara w to, że cały czas to, co oferuje człowiek, jest lepszej jakości i daje więcej możliwości.

Największą barierą wobec wykorzystania narzędzi AI w miejscu pracy jest brak wiedzy, do czego takie narzędzia w konkretnej pracy mogłyby być wykorzystane (75% pracujących). Drugą barierą jest brak wiedzy, jak z takich narzędzi korzystać – tu aż 65% osób pracujących stwierdziło, że aby więcej korzystać z narzędzi AI, ktoś musiałby im pokazać, jak to robić. W obu przypadkach większe potrzeby w tym zakresie mają kobiety niż mężczyźni.

 

Wierzymy, iż dane te mogą być pomocne w kształtowaniu postaw wobec AI, minimalizowania lęków z nią związanych oraz dać podstawę do optymalnego planowania strategii biznesowych służących coraz powszechniejszemu wprowadzaniu sztucznej inteligencji w pracy oraz działań edukacyjnych w tym zakresie.

 

Zobacz pełną treść raportu. Wejdź na panelariadna.pl/raporty


Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=2080 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: wrzesień 2024 roku. Metoda: CAWI.

 

 

Udostępnij artykuł: