Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Metody badań ilościowych: co musisz wiedzieć na ten temat?

2022-10-12

Badania ilościowe i jakościowe pozwalają lepiej poznać rynek, potencjalnych konsumentów, zdiagnozować ewentualne problemy itp. Innymi słowy: są dla współczesnych marek drogowskazem właściwego postępowania. Ich podstawowym zadaniem jest obniżenie ryzyka decyzji biznesowych. Wybór pomiędzy badaniami ilościowymi i jakościowymi jest stosunkowo prosty – jeżeli chcesz uzyskać dane statystyczne i szukasz odpowiedzi na pytanie: ile?, wybierz badania ilościowe. W tym artykule wyjaśnimy Ci, jakie są podstawowe rodzaje metod badań ilościowych i dlaczego ilościowe badania ankietowe to dobre rozwiązanie.

Metody i techniki badań ilościowych

Zanim omówimy wiodące techniki badań ilościowych, jeszcze krótko przypomnijmy, kiedy warto je realizować. Ten typ badań wybiera się, jeżeli Twoim celem jest poznanie przekonań, poglądów, postaw, preferencji, potrzeb itp. grupy badawczej. Dzięki badaniom ilościowym możesz skutecznie przetestować sformułowane wcześniej hipotezy, czyli swoje pomysły. Właściwie dobrana próba badawcza, która np. będzie reprezentatywna dla danej populacji, pozwoli Ci na uogólnienie wyników. Właśnie dlatego badania ilościowe bardzo dobrze sprawdzają się, jeżeli chcesz zrealizować badania marketingowe lub badania rynku. Oczywiście, w takim przypadku musisz również podjąć decyzję dotyczącą tego, jakie metody badań marketingowych oraz metody badania rynku będą najbardziej odpowiednie dla Twojego celu badawczego.

Metody i techniki badań ilościowych są zorientowane na pozyskanie danych, które później będzie można poddać statystycznej interpretacji. W tym celu stosuje się przede wszystkim kwestionariusze. Można wyróżnić kilka metod badawczych, które wyróżnia się ze względu na sposób, w jaki ankieta jest uzupełniana.

  • CAPI (badania ankietowe wspomagane komputerowo). Wywiad jest przeprowadzany przez ankietera, który w zapisywaniu odpowiedzi posługuje się laptopem, tabletem lub smartfonem.
  • CATI (wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo). Wywiad jest realizowany przy pomocy rozmowy telefonicznej. Ankieter podczas zapisywania odpowiedzi posługuje się dedykowanym programem komputerowym.
  • CAWI (wywiad internetowy wspomagany komputerowo). Wywiad prowadzi się przy pomocy ankiety elektronicznej, którą respondent wypełnia samodzielnie. Rozwiązanie doskonale sprawdza się w uzyskaniu szczerych i wiarygodnych odpowiedzi ze względu na brak obecności ankietera.
  • PAPI. Wywiad z wykorzystaniem ankiety w wersji papierowej. To metoda odchodząca do lamusa, w której ankieterzy pracują w terenie, przeprowadzając rozmowę z respondentem i zaznaczając odpowiedzi na wydrukowanym kwestionariuszu. Oznacza to, że badania nie można przeprowadzić na odległość. Ponadto odpowiedzi z kwestionariusza muszą być następnie wprowadzone do programu komputerowego, co może wiązać się z ryzykiem błędów

Czy któraś metoda badań ilościowych ma przewagę nad pozostałymi? Wszystkie wymienione metody mają obecnie swoje zastosowanie w różnych sytuacjach, dlatego kluczowe znaczenie ma ich dopasowanie do celu badania oraz potrzeb i preferencji grupy respondentów.

Zobacz także: jakie są podstawowe metody badań jakościowych? Podpowiadamy!

Ankieta w badaniach ilościowych: zalety

Ankieta w badaniu ilościowym to powszechnie wykorzystywane narzędzie, bez względu na to, w jaki sposób jest wypełniana. Dlaczego?

  • Odpowiednio sformułowane pytania pozwalają na szybkie przebadanie dużych grup osób, co ma znaczenie, jeżeli wyniki badania mają być uogólniane na populację.
  • Wypełnienie ankiety jest szybkie i proste, co zachęca do wzięcia udziału w badaniu.
  • Niskie koszty, w przeliczeniu na liczbę badanych osób.

Na uwagę w szczególny sposób zasługują ankiety elektroniczne (CAWI), które z powodzeniem można stosować zarówno jako badanie opinii społecznej, rynku czy badanie marketingowe. To niedrogi sposób na dotarcie do respondentów (bo niemal wszyscy Polacy mają obecnie dostęp do Internetu) oraz duża wygoda dla badanych – wypełniają ankietę w najbardziej dogodnym dla siebie miejscu i czasie, co może mieć pozytywny wpływ na odsetek odpowiedzi (response rate). Co więcej, ten rodzaj ankiet pozwala na wykorzystanie praktycznie dowolnych treści multimedialnych.

Zagrożeniem dla ankiet elektronicznych może być niski poziom zwrotów, jeżeli zostaną potraktowane jako SPAM i trudności w sprawdzaniu tożsamości badanych. Korzystając z oferty ogólnopolskiego panelu badawczego Ariadna, nie musisz się tym martwić. W badaniach biorą udział wyłącznie osoby o zweryfikowanej tożsamości. Efektywnie blokujemy stosowanie botów, czyli zarabianie na uzupełnianiu ankiet przy pomocy oprogramowania, które rejestruje w panelu nieprawdziwych użytkowników.

Motywacją do wypełnienia naszych ankiet są punkty, które otrzymuje każdy zweryfikowany respondent. Zebrane punkty za udział w badaniach na panelu Ariadna można następnie wymienić na atrakcyjne nagrody z naszego katalogu – ich szeroki wybór sprawia, że uczestnicy badań mogą wybrać gratyfikację odpowiadającą ich potrzebom i preferencjom. Zapraszamy – pomożemy Ci w doborze pytań i próby badawczej.

Udostępnij artykuł: