Podejmowanie decyzji biznesowych powinno opierać się na twardych, analitycznych danych, zmniejszających ryzyko niewłaściwych działań marketingowych lub nietrafionych inwestycji. Profesjonalne badanie rynku to dla firmy czytelny drogowskaz, wytyczający odpowiednie kierunki rozwoju.
Badania rynku: definicja
Badania rynku wlicza się w badania marketingowe, które cieszą się obecnie dużą popularnością z uwagi na możliwość skutecznego zbudowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tym terminem określa się działania obejmujące pozyskiwanie i statystyczne przetwarzanie informacji na temat, jak sama nazwa wskazuje, trendów i tendencji rynkowych. Dzisiaj, kiedy procesy obecne na rynkach – polskim i światowym – ulegają dynamicznym zmianom, ich regularne badanie ma kluczowe znaczenie dla skutecznego prowadzenia własnej marki.
Jaki jest cel badania rynku?
Wiedząc co to jest badanie rynku, łatwiej odpowiedzieć na pytanie po co warto je zrealizować. Podstawowym celem badania rynkowego jest zgromadzenie danych o popycie na konkretny produkt lub usługę, branżowej konkurencyjności, optymalnej polityce cenowej oraz wymaganiach, zachowaniach i potrzebach grupy docelowej. Usługi badania rynku pozwalają przedsiębiorcy ocenić, czy planowana oferta faktycznie trafi w preferencje potencjalnych konsumentów, zmniejszając ryzyko strat finansowych. Profesjonalne badanie rynku jest często niezbędne na potrzeby skutecznego biznes planu.
Dlaczego warto realizować badania rynku online?
Badanie rynku dla firmy, organizacji pozarządowej lub mediów można zrealizować przy pomocy badań jakościowych lub ilościowych. Badania ilościowe charakteryzuje przepytywanie dużych grup respondentów, dzięki czemu otrzymane wyniki mogą dostarczać wiedzy na temat postaw typowych dla ogólnej populacji, pod warunkiem właściwego doboru próby badawczej. W praktyce badania ilościowe pozwalają więc odpowiedzieć na pytanie, jak często występuje konkretne zjawisko. Internetowe badanie opinii jest łatwym sposobem na dotarcie do różnych grup badanych – obecnie duża część Polaków ma bezproblemowy dostęp do Internetu. Co więcej, badanie rynku online pozwala ograniczyć koszty procesu: nie ma potrzeby zatrudniania ankieterów dzwoniących do respondentów lub realizacji wywiadów bezpośrednich z wybranymi osobami.
Panel Ariadna – agencja badania rynku na miarę Twoich potrzeb
Ogólnopolski panel badawczy Ariadna realizuje na zlecenie badania rynku pozwalające poznać opinie, zachowania, postawy i preferencje konsumentów oraz pozyskać niezbędne informacje na temat procesów rynkowych. Pracujemy w oparciu o badania CAWI, czyli ankiety samodzielnie wypełniane przez respondentów za pośrednictwem Internetu. To jedna z podstawowych metodologii badań ilościowych. Każda ankieta wykorzystywana w badaniu rynku jest konstruowana w sposób pozwalający na zgromadzenie danych zgodnych z celem zleceniodawcy. Dzięki danym statystycznym zebranym przez nasz panel badania rynku łatwiej podejmiesz kluczowe dla Twojej strategii biznesowej decyzje, minimalizując ewentualne straty.
Badania rynku a ankiety CAWI: sposób na tanie przebadanie dużych grup respondentów
Badania ankietowe wykonywane przez panel Ariadna to wiarygodne i rzetelne źródło informacji. Nasz autorski projekt systemu ankietowego pozwala na szybkie przebadanie dużych grup respondentów, dając Ci wiedzę na temat trendów i zjawisk rynkowych. System można bez problemu dostosować do aktualnie realizowanych projektów, dzięki czemu jesteśmy w stanie odpowiedzieć na różne wyzwania stawiane przez naszych klientów. Rejestracja odpowiedzi w ramach ankiet CAWI możliwa jest zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych, bez względu na ich oprogramowanie, co znosi ewentualne bariery badawcze, pozwalając respondentom wygodnie dzielić się swoimi opiniami. Dodatkową zachętą dla ankietowanych jest katalog nagród – badani zbierają punkty otrzymywane za wypełnienie ankiety, które następnie mogą wymienić na wybrane przedmioty.
Naszym usługom ufają agencje marketingowe, firmy oferujące produkty i usługi, media oraz ośrodki naukowe. Na swoim koncie mamy współpracę m.in. z Instytutem Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutem Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Szkołą Główną Handlową, Akademią Leona Koźmińskiego, Uniwersytetem kardynała Stefana Wyszyńskiego i wieloma innymi.