Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Pobierz aplikację mobilną Ariadny! 🥳
Pobierz aplikację, aby dostawać powiadomienia o nowych ankietach bezpośrednio na swój telefon.

Badania świadomości i rozpoznawalności marki z panelem badawczym Ariadna

Badania świadomości i rozpoznawalności marki z panelem badawczym Ariadna

2022-09-22

Budowa marki w dzisiejszych warunkach dużej konkurencji musi być zorientowana na podnoszenie jej świadomości wśród potencjalnych klientów. Kluczową kwestią dla podejmowania właściwych działań są profesjonalne badania marketingowe, opracowane pod kątem indywidualnych potrzeb. Rzetelne, wiarygodne wyniki badań pozwalają lepiej poznać faktyczną pozycję marki na rynku i określić optymalne kierunki zmian.

Czym jest świadomość marki?

Definicja świadomości marki podkreśla jej znajomość wśród konsumentów. Rozpoznawalność marki w dużej mierze może decydować o jej popularności, wpływającej na wyniki sprzedażowe oraz oddziaływać na relację z potencjalnymi klientami. Planując budowanie świadomości marki należy jednak pamiętać o tym, że podstawowe znaczenie ma nie tylko dbałość o to, by konkretne produkty/usługi były znane konsumentom – istotny jest także wizerunek marki i sposób, w jaki jest ona kojarzona przez odbiorców. Budowanie świadomości marki w oparciu o pozytywny wizerunek firmy pomaga w pozyskaniu zaufania klientów oraz pozytywnie wpływa na ich lojalność. Tutaj należy zaznaczyć, że utrzymanie stałych klientów jest łatwiejsze i często tańsze niż pozyskanie nowych. Wzrost rozpoznawalności marki decyduje więc o jej wartości rynkowej.

Jaki jest wpływ badań świadomości marki na budowanie jej rozpoznawalności?

Badanie świadomości marki pokazuje czy jest ona rozpoznawalna w grupie odbiorców i przede wszystkim – z czym kojarzy się konsumentom. Planując działania skoncentrowane na zwiększeniu świadomości marki należy pamiętać, że jest to proces, który wymaga ciągłości. Jakiekolwiek zaniedbania w tej kwestii mogą doprowadzić do sytuacji, w której marka niestety zostanie odepchnięta przez konkurencję. W związku z tym, badanie rozpoznawalności marki należy wykonywać regularnie, w odpowiednich odstępach czasu, co pozwoli szybko zareagować na ewentualne wyzwania i problemy.

Profesjonalne badania znajomości marki umożliwiają określenie sposobu, w jaki jest postrzegana przez konsumentów i z czym się im kojarzy oraz sprawdzenie jej pozycji na tle konkurentów w danej branży. Co więcej, prawidłowo przeprowadzone badania świadomości istnienia marki mogą również wskazywać jej przyszłe kierunki rozwoju. Reasumując: wyniki badań pozwalają przedsiębiorcom zdefiniować ewentualne problemy i sprawdzić, jak marka jest odbierana na rynku. Na tej podstawie można zoptymalizować prowadzone działania marketingowe. Innymi słowy, właściwe badania są w stanie doprowadzić do zauważalnego wzrostu świadomości marki, przekładającego się na jej wyniki biznesowe.

Jakie są podstawowe sposoby badania świadomości marki?

Badanie znajomości marki zazwyczaj jest prowadzone za pomocą ankiet realizowanych wśród reprezentatywnej grupy badawczej. W tym przypadku zastosowanie ma zarówno metoda CATI (computer-assisted telephone interviewing) – wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo, jak również PAPI (paper-pen personal interview), czyli tradycyjne ankiety papierowe oraz CAWI (computer assisted web interview) – internetowe ankiety samodzielnie wypełniane przez respondentów.

Elektroniczne ankiety jako sposób badania świadomości marki – dlaczego warto z nich korzystać?

Badania ankietowe CAWI, które realizuje nasz panel badawczy to bardzo dobry sposób na określenie, czy Twoja marka jest wystarczająco dobrze rozpoznawalna i jak postrzegają ją odbiorcy. Ankieta dotycząca rozpoznawalności marki jest dostosowywana do indywidualnych potrzeb – pomagamy w doborze właściwych pytań oraz próby badawczej. Badanie rozpoznawalności marki w formie ankiety w Internecie pozwala stosunkowo szybko zebrać dużą ilość danych oraz przebadać szerokie grono osób. Co więcej, elektroniczna ankieta wskazująca na znajomość marki nie wymaga udziału ankieterów, ograniczając tym samym koszty procesu badawczego. Badania rozpoznawalności marki metodą CAWI mogą mieć ogólnopolski zasięg oraz dotyczyć praktycznie dowolnych grup docelowych. Pozyskane w ten sposób dane wykorzystywane są przez przedsiębiorców do wzmocnienia świadomości marki, co podnosi jej pozycję w branży oraz uatrakcyjnia firmę, jako potencjalne miejsce pracy.

W naszej ofercie, poza badaniami świadomości marki, realizujemy również różnego rodzaju badania rynku oraz badania marketingowe, w tym m.in. badania satysfakcji klienta, badania wizerunku marki oraz badania lojalności klientów. Na podstawie wyników badania ankietowego CAWI możesz podejmować bezpieczniejsze decyzje biznesowe, minimalizując ewentualne ryzyko. Zapraszamy!

Udostępnij artykuł: