Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Badania rynku a badania marketingowe: wyjaśniamy, co je różni!

2022-10-20

Prawidłowo zrealizowany proces badawczy ma z punktu widzenia marki kluczowe znaczenie – uzyskane w ten sposób dane pozwalają zmniejszyć ryzyko podejmowania błędnych decyzji biznesowych. Dla firmy oznacza to większe bezpieczeństwo finansowe oraz wizerunkowe. W tym artykule odpowiemy na pytanie, czym różnią się badania marketingowe i badania rynku, jak wybrać odpowiednie rozwiązanie oraz – przede wszystkim – dlaczego wykorzystanie ankiet w badaniach rynku oraz badaniach o charakterze marketingowym to dobry pomysł.

Badania rynkowe i marketingowe: różnice

Badania marketingowe i rynkowe, to obecnie „chleb powszedni” w skutecznym prowadzeniu własnej firmy. Dzięki nim przedsiębiorca może opierać się na obiektywnych danych, a nie wyłącznie na własnej intuicji. Warto jednak wiedzieć, co różni badania marketingowe i badania rynkowe, żeby ostatecznie zdecydować się na opcję, która faktycznie pozwoli Ci uzyskać pożądane informacje.

Badania marketingowe, jak sama nazwa wskazuje, odnoszą się do szeroko pojętej tematyki marketingowej, co przekłada się na ich wieloaspektowy zakres. Dzięki badaniom marketingowym możesz sprawdzić, czy podejmowanie działania reklamowe i promocyjne faktycznie przynoszą zadowalające wyniki – na tej podstawie dokonasz ewentualnej optymalizacji procesu marketingowego.

Poza tym, w toku badań marketingowych ocenia się także rozpoznawalność marki oraz sposób, w jaki jest ona odbierana przez grupę docelową. W trakcie badań marketingowych analizuje się również aktualne trendy, które pojawiają się w danym sektorze rynku, co pozwala firmie wychodzić im naprzeciw oraz zwyczaje konsumenckie i kwestię dostosowania ceny do potrzeb rynkowych.

Zobacz także: jakie są najważniejsze rodzaje badań marketingowych? Wyjaśniamy!

Badania rynkowe z kolei pozwolą przedsiębiorcy ocenić, czy produkt, który ma zamiar wypuścić na rynek, faktycznie ma szansę się sprzedać. W badaniach ocenia się więc między innymi poziom nasycenia rynku produktami z konkretnej grupy, dzięki czemu producent wie, czy może jeszcze się „zmieścić” ze swoją ofertą, popyt, podaż, optymalną cenę, konkurencję, dobór kanałów sprzedaży itp.

Badania marketingowe, a badania rynku: co wybrać?

Wyjaśniliśmy Ci podstawowe różnice pomiędzy badaniami rynku, a badaniami marketingowymi. Wiesz już, że tych dwóch pojęć absolutnie nie możesz stosować zamiennie. Teraz skupimy się na kwestiach wyboru optymalnej drogi badawczej. Pamiętaj, że badania muszą być użyteczne, co oznacza, że w pierwszej kolejności musisz sobie odpowiedzieć na kilka pytań. Co chcesz zbadać? Na jakich informacjach Ci zależy? Do czego mają posłużyć uzyskane w trakcie badania dane? Innymi słowy: zacznij od skonkretyzowania problemu badawczego.

Na tej podstawie łatwiej wybierzesz pomiędzy badaniami marketingowymi a rynkowymi. Pamiętaj, że badania marketingowe dotyczą tematów promocyjnych i marketingowych, natomiast badania rynku pozwalają na jego lepsze poznanie. Jeszcze jedno: dla optymalnych efektów procesu badawczego kluczowe znaczenie ma nie tylko właściwy wybór pomiędzy badaniami marketingowymi i rynkowymi, ale również zdecydowanie się na odpowiednie metody badań marketingowych oraz skuteczne metody badania rynku, dopasowywane do problematyki badawczej.

Ankiety w badaniach marketingowych oraz badaniach rynku: zalety

Zarówno w badaniach marketingowych, jak i badaniach rynku zastosowanie ma wiele narzędzi badawczych. Jednym z najpopularniejszych są ankiety, czyli kwestionariusze z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. Obecnie najbardziej popularne są ankiety internetowe do samodzielnego wypełniania przez badanych. Jakie są najważniejsze zalety ankiet, jako metody prowadzenia badań?

  • Koszt. Badania ankietowe on-line są stosunkowo niedrogie.
  • Możliwość szybkiej analizy statystycznej danych.
  • Czas. Wypełnienie ankiety zwykle nie zajmuje dużo czasu, co nie tylko pozwala na szybkie przebadanie bardzo dużych grup osób, ale przede wszystkim – nie zniechęca respondentów do udziału w badaniu.
  • Łatwość wypełnienia. Kwestionariusze powinny być są proste i zrozumiałe – ich intuicyjność to kluczowa kwestia, wpływająca na uzyskanie wiarygodnych odpowiedzi.

Reasumując: ankiety on-line bardzo dobrze sprawdzają się w badaniach ilościowych. Zrealizuje je dla Ciebie Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna. Dowodem jakości naszych usług jest współpraca z wiodącymi ośrodkami naukowymi, np. Polską Akademią Nauk, Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Uniwersytetem im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Badania realizujemy metodą CAWI, czyli przy pomocy ankiety elektronicznej przeznaczonej do samodzielnego wypełnienia, co obniża koszty całego procesu badawczego i pozwala szybko dotrzeć do różnych grup respondentów.