Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Czy Black Friday zagościł na dobre wśród Polaków?

2023-11-22

Black Friday zagościł na stałe wśród polskich konsumentów, tylko 4% Polaków o nim nie słyszało. Ponad połowa Polaków zamierza skorzystać z promocji oferowanych przez różne sklepy z okazji Black Friday, przy czym 64% spośród osób chcących skorzystać z promocji nie ma planów co konkretnie chciałaby kupić.

Kto skorzysta z promocji w Black Friday?

Black Friday jest znany przez niemalże wszystkich polskich konsumentów – słyszało o nim 96% Polaków. Spośród tych, którzy słyszeli o Black Friday ponad połowa (55% Polaków) planuje skorzystać z promocji oferowanych w tym dniu konsumentom. Tych, którzy chcieliby skorzystać z ofert jest zdecydowanie więcej wśród osób młodych (65% wśród Polaków do 45 roku życia), niż starszych (42% osób powyżej 55 roku życia).

Black Friday na dobre zagościł wśród polskich konsumentów. Niemalże wszyscy Polacy słyszeli o Black Friday i aż 55% Polaków ma zamiar tego dnia skorzystać z jakiejś promocji. Większość konsumentów nie ma jednak konkretnych planów co chcieliby kupić, raczej zamierzają oddać się spontanicznym zakupom, coś „upolować”, gdy zdarzy się taka okazja. Co ciekawe, osoby młode nieco częściej planują z wyprzedzeniem co kupią w Black Friday, a to pokazuje, że dla młodych może być to przejaw strategicznego podejścia do zakupów. Natomiast osoby starsze częściej dają się ponieść tego dnia spontanicznym zakupom i skorzystać z okazji, gdy się takie trafią. – mówi prof. Dominika Maison

Co Polacy myślą o Black Friday?

Spośród tych, którzy zamierzają skorzystać z oferty Black Friday większość (64%) nie ma planów co kupić.

Polacy polubili Black Friday, jednak nie wierzą w niego bezkrytycznie. Większość konsumentów ma świadomość, że nie zawsze oferty, które pojawiają się tego dnia są korzystne. Takie myślenie pokazuje rosnącą świadomość konsumencką. Widać, że Polacy nie podchodzą już bezkrytycznie do pojawiających się ofert i nie zawsze wierzą, że to co jest komunikowane jako super okazja naprawdę nią jest. To pozytywne, aczkolwiek krytyczne podejście do Black Friday jest dużo częstsze wśród osób z wykształceniem wyższym, co potwierdza, że wiedza na temat reguł rządzących rynkiem ma duże znaczenie w kształtowaniu postaw wobec Black Friday. – mówi prof. Dominika Maison

Zdecydowana większość Polaków (77%) ma pozytywną opinię o Black Friday. Opinie negatywne pojawiają się dużo rzadziej niż pozytywne. Niemniej 14% Polaków postrzega Black Friday jako naciąganie ludzi, natomiast 9% uważa, że jest to generowanie zbędnej konsumpcji. Tego typu negatywne opinie częściej występują u osób starszych niż młodych.

Trzeba zwrócić jednak uwagę, że opinie pozytywne nie są bezkrytyczne. Najwięcej, bo 60% Polaków uważa, że trzeba uważać tego dnia na oferty, bo niekiedy nie są tak korzystne, jak są przedstawiane. Ta opinia częściej pojawia się u kobiet niż u mężczyzn (64% vs. 56%) a także osób z wyższym wykształceniem (68%) niż z podstawowym (46%).

Zainteresowanie promocjami i atrakcyjnymi finansowo ofertami z rynku często współwystępuje z materializmem. Oznacza to, że osoby o wyższym poziomie materializmu, czyli takie dla których dobra materialne mają duże znaczenie, częściej są podatne na oferty marketingowe, informacje o zniżkach czy promocjach. Zależność tę widzimy również w zainteresowaniu ofertami Black Friday. Wśród osób zainteresowanych skorzystaniem z tych ofert są częściej konsumenci, dla których cele typowo materialistyczne, jak bycie bogatym czy osiągnięcie sukcesu finansowego, są wyjątkowo ważne. – mówi prof. Dominika Maison

 


Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1074 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 17 - 20 listopada 2023 roku. Metoda: CAWI.

DOMINIKA MAISON – profesor psychologii, pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się naukowo psychologią konsumenta. Od lat z powodzeniem łączy teorię z praktyką prowadząc badania marketingowe i społeczne. Specjalizuje się w marketingu społecznym, badaniach postaw i zachowań finansowych oraz zachowań żywieniowych. Autorka ponad 120 artykułów naukowych i kilkunastu książek, między innymi "Psychologia konsumenta" (2014, PWN), "The Psychology of financial consumer behavior" (Springer, 2019) i najnowsza „Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne” (PWN, 2022)

Udostępnij artykuł: