Właściwie zrealizowane badania marketingowe pozwalają pozyskać dane, na podstawie których łatwiej podejmować trafne decyzje biznesowe, zmniejszając ewentualne ryzyko. Dzięki wnioskom płynącym z badania marka ma szansę lepiej odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania klientów, skuteczniej dostosować sposób komunikacji oraz identyfikację wizualną, precyzyjnie określić popyt i podaż oraz optymalną cenę usług lub produktów, dostosowaną do możliwości finansowych potencjalnych nabywców. W tym artykule omówimy podstawowe fazy i elementy procesu badania marketingowego i wyjaśnimy na co warto przede wszystkim zwrócić uwagę podczas jego planowania.
Dlaczego proces badań marketingowych musi być właściwie zaplanowany?
Niezależnie od tego, czy realizowane są badania satysfakcji klienta, badania świadomości marki czy jakiekolwiek badania rynku, ich właściwe zaplanowanie to pierwszy krok do sukcesu. Dlaczego? W przeciwnym razie proces realizacji badań marketingowych będzie chaotyczny i nieprzemyślany co może znacząco utrudniać uzyskanie wiarygodnych danych, na których faktycznie będzie można oprzeć decyzje biznesowe. Nierzetelne dane niestety negatywnie wpłyną na ich bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że badania marketingowe powinny być przeprowadzane regularnie, dzięki czemu pozwolą w porę „wyłapać” ewentualne problemy i wyzwania oraz prawidłowo zareagować.
Jakie elementy zawiera badanie marketingowe?
Zanim wyjaśnimy, jakie są najważniejsze etapy badań marketingowych, skupmy się przez chwilę na innym temacie – kluczowych elementach procesu badania marketingowego. Zalicza się do nich m.in. próba badawcza. Przygotowując się do badania należy określić, czy badaniu powinna być poddana cała grupa osób (to rozwiązanie wybierane w przypadku stosunkowo niewielkich zbiorowości) czy tylko określone jednostki, a jeśli tak, to istotne jest wyłonienie takiej próby, która będzie reprezentatywna dla danej populacji, a co za tym idzie, uzyskane w trakcie badania wyniki będzie można uogólnić na daną zbiorowość. Poza tym podstawowym elementem są również właściwe techniki i metody badań marketingowych, umożliwiające zdobycie pożądanych danych i dostosowane do specyfiki procesu.
Sprawdź również: jakie są najważniejsze metody badania rynku!
Podstawowe fazy badania marketingowego
Wszystkie etapy badania marketingowego powinny być dokładnie przemyślane i zaplanowane z najwyższą starannością, co zwiększa szanse na uzyskanie przydatnych i przede wszystkim – wiarygodnych danych. Jak w praktyce wygląda proces badań marketingowych?
Etap 1. Ustalenie celu oraz problemu badawczego. Należy podkreślić, że badania marketingowe muszą być przede wszystkim praktyczne i utylitarne. Ich wyniki muszą dać się zastosować w praktyce. Właśnie dlatego kluczową kwestią jest identyfikacja zagadnienia, które chce się zbadać, co ostatecznie zależy w dużej mierze od indywidualnych potrzeb, problemów, oczekiwań i planów marketingowych marki.
Etap 2. Zdefiniowanie hipotez badawczych. Później, bazując na pochodzących z badania danych, będzie możliwa jest dokładna weryfikacja.
Etap 3. Określenie sposobu pozyskiwania danych. Opracowanie metodologii badawczej należy do najważniejszych etapów procesu badania marketingowego. Podejmując decyzję trzeba wziąć pod uwagę nie tylko charakter danych, które chcesz uzyskać, ale również preferencje i wymagania ze strony respondentów. Duże znaczenie ma także ich liczba. Przykład? Badania ankietowe sprawdzają się w przypadku dużych grup osób, jeżeli badanie ma odpowiadać na pytanie „ile”. Jeżeli Twój wybór padł na badania ilościowe i chcesz je przeprowadzić za pomocą wywiadu, do wyboru masz kilka technik: badania CAWI, CATI, PAPI, CAPI – więcej informacji na ten temat znajdziesz w innych naszych wpisach.
Etap 4. Dobór próby badawczej. Ustalenie liczby respondentów oraz sposobu, w jaki zostaną oni wyłonieni spośród konkretnej zbiorowości.
Etap 5. Zbieranie danych. Sposób postępowania powinien być zgodny z wcześniej ustalonymi zasadami.
Etap 6. Opracowywanie pozyskanych danych. Analiza powinna przedstawiać dane w czytelny, jasny sposób.
Etap 7. Wyciąganie wniosków. Na bazie statystycznie „obrobionych” danych można zweryfikować trafność postawionych na początku hipotez.
Etap 8. Raportowanie wyników. Najlepiej w jasnej, czytelnej formie. W przypadku danych statystycznych bardzo dobrze sprawdzają się graficzne wykresy.
Przygotowanie badania marketingowego to proces wymagający wiedzy i doświadczenia. Właśnie dlatego, warto zwrócić się o pomoc do doświadczonych ośrodków badawczych. Panel badawczy Ariadna ma ogólnopolski zasięg – współpracujemy z wieloma uznanymi instytucjami, co jest najlepszym dowodem jakości naszych usług. Badania są realizowane za pośrednictwem techniki CAWI, czyli ankiet samodzielnie wypełnianych przez respondentów drogą internetową. Ten sposób ogranicza koszty i wyróżnia się wysokim współczynnikiem odpowiedzi (response rate), ponieważ użytkownik może uzupełnić kwestionariusz w dowolnym miejscu i czasie.