Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję

Aż 76% Polaków robi postanowienia noworoczne na 2024 rok. Chcemy schudnąć, zdrowiej się odżywiać i uprawiać więcej sportu.

2024-01-02

Trzy najczęściej wskazywane przez Polaków postanowienia noworoczne dotyczą poprawy zdrowia oraz kondycji fizycznej.

Z badań konsumenckich przeprowadzonych pod koniec grudnia na panelu Ariadna wynika, że Polacy w nadchodzącym roku chcieliby przede wszystkim schudnąć. Jest to najważniejsze postanowienie, na które wskazuje aż 33% Polaków. Na kolejnym miejscu znalazło się – zdrowe odżywianie (28%) oraz uprawianie sportu (26%). Te trzy postanowienia są częściej podejmowane przez kobiety niż przez mężczyzn. Panowie częściej niż Panie planują wygospodarować więcej czasu na swoje hobby lub zmienić pracę na fajniejszą.

Prawie ¼ Polaków (24%) nie ma żadnych postanowień noworocznych i wśród tych osób jest więcej mężczyzn (26%) niż kobiet (22%).

 

Noworoczne postanowienia Polaków

Koniec roku to czas refleksji nad tym co było, podsumowanie minionego roku, ale też dla wielu czas postanowień noworocznych – obiecywanie sobie, że coś się zmieni w swoim życiu w nadziei, że dzięki temu nadchodzący rok będzie lepszy. Tylko ¼ Polaków nie robi żadnych postanowień noworocznych na 2024, jednak cała reszta – 76% – obiecuje sobie wprowadzenie zmian w swoim życiu.

Na pierwszych trzech miejscach wśród postanowień noworocznych Polaków na 2024 rok jest chęć schudnięcia (33% Polaków), zdrowsze odżywianie (28%) i uprawianie więcej sportu (26%). Wszystkie te trzy obszary dotyczą dbania o zdrowie i poprawy kondycji fizycznej i co ciekawe pojawiają się zdecydowanie częściej u kobiet niż u mężczyzn. Na przykład, postanowienie schudnięcia zadeklarowało 37% Polek, a tylko 28% Polaków. Podobnie ze zdrowszym odżywianiem – 33% Polek chce to postanowienie wprowadzić w życie w nadchodzącym roku, a tylko 23% Polaków.

Obszary, w których mężczyźni nieco częściej niż kobiety postanawiają wprowadzić zmiany w nadchodzącym roku to: więcej czasu na hobby (21% mężczyzn vs. 16% kobiet), zmiana pracy na fajniejszą (11% mężczyzn vs. 8% kobiet) oraz zmiana lub znalezienie partnera/partnerki (10% mężczyzn vs. 7% kobiet).  

Koniec roku i początek następnego to czas refleksji i często pojawiających się postanowień noworocznych. To jednak, czy postanowienia te zostaną wprowadzone w życie, zależy od motywacji i silnej woli. Nie zawsze postanowienia noworoczne są powiązane z rzeczywistą chęcią zmian, a szczególnie z gotowością do podjęcia czasami naprawdę dużego wysiłku, żeby te zmiany wprowadzić w życie. Jeżeli postanowienie noworoczne wynika z motywacji zewnętrznej (bo inni tego ode mnie oczekują), a nie wewnętrznej (bo naprawdę tego chcę), to mała jest szansa, że przełożą się one na rzeczywiste zmiany. – mówi prof. Dominika Maison

 

Najpopularniejsze postanowienie noworoczne Polaków „chcę schudnąć” pojawia się zdecydowanie częściej u kobiet niż u mężczyzn. Ponadto grupą wiekową, która najbardziej chce zmienić swoją wagę, to osoby w wieku 45-54 lata (42% vs. 33% w całej populacji), a także osoby z wyższym wykształceniem (40%), których jest więcej niż osób z wykształceniem podstawowym (20%) czy średnim (30%). Prawdopodobnie w każdej z tych grup wynika to z nieco innych przesłanek. U kobiet można doszukiwać się przyczyn kulturowych – od kobiet bardziej oczekuje się dbania o swój wygląd niż od mężczyzn. U osób w wieku 45-54 lata często zmienia się metabolizm, któremu towarzyszy przybieranie na wadze, stąd w tej grupie może pojawiać się większa koncentracja na takim celu. Osoby z wyższym wykształceniem natomiast mogą traktować szczupły wygląd jako atrybut sukcesu i pozycji społecznej oraz mieć większą świadomość negatywnych konsekwencji nadwagi dla zdrowia. W tym miejscu warto podkreślić, że chęć schudnięcia nie zawsze idzie w parze z większą nadwagą, na przykład w Polsce więcej mężczyzn niż kobiet ma nadwagę oraz nadwaga jest częstsza u osób z niższym wykształceniem.  – mówi prof. Dominika Maison

 

Podobny obraz wyników, jeśli chodzi o kolejność postanowień noworocznych pokazuje analiza wskazań tylko jednego najważniejszego celu, różnica polega jednak na tym, że chęć schudnięcia zdecydowanie dominuje nad innymi celami.

 

Polacy, jak pokazały badania, są otwarci na wiele zmian w swoim życiu, jednak w większości są to zmiany w kierunku poprawy własnego zdrowia i kondycji, w dalszej kolejności postanowień noworocznych pojawiły się cele związane ze zmianą pracy na lepiej płatną i poprawą relacji z bliskimi. Natomiast, co ciekawe, cele, o których ostatnio dużo mówi się w mediach, jak rezygnacja z jedzenia mięsa czy ograniczenie korzystania z samochodu, w świetle wyników badania nie są celami Polaków na najbliższy rok.  – mówi prof. Dominika Maison

 


Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1130 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22 - 27 grudnia 2023 roku. Metoda: CAWI.

DOMINIKA MAISON – profesor psychologii, pracuje na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się naukowo psychologią konsumenta. Od lat z powodzeniem łączy teorię z praktyką prowadząc badania marketingowe i społeczne. Specjalizuje się w marketingu społecznym, badaniach postaw i zachowań finansowych oraz zachowań żywieniowych. Autorka ponad 120 artykułów naukowych i kilkunastu książek, między innymi "Psychologia konsumenta" (2014, PWN), "The Psychology of financial consumer behavior" (Springer, 2019) i najnowsza „Jakościowe metody badań społecznych. Podejście aplikacyjne” (PWN, 2022)

Udostępnij artykuł: