Jeżeli wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę, chcesz mieć pewność, że odniesiesz finansowy sukces, a Twoja firma nie straci zainwestowanych pieniędzy. Właśnie dlatego przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto wykonać badanie popytu i podaży. Co to jest? Jakie metody wykorzystuje się w procesie badawczym? Podpowiadamy!
Na czym polega badanie popytu i podaży?
Badanie popytu pozwala określić, czy Twoja oferta ma szansę znaleźć odpowiednio dużą liczbę odbiorców. Innymi słowy: badania popytu mają na celu możliwie jak najdokładniejsze oszacowanie zapotrzebowania na produkt lub usługę w wytypowanej grupie docelowej. Badania mogą dotyczyć zarówno aktualnego popytu rynkowego, jak również prognozowania ewentualnych zmian w tym zakresie, związanych np. ze wzrostem PKB. Badania popytu często biorą pod uwagę także jego charakterystykę oraz czynniki, które wpływają na popyt i decydują o jego poziomie itp.
Wiedza na temat potencjalnego popytu nie jest jednak wystarczająca, jeżeli zamierzasz z sukcesem wprowadzić na rynek swoją ofertę. Badanie popytu na produkt lub usługę warto uzupełnić badaniem podaży, czyli najprościej wyjaśniając, ilości podobnych produktów, które już są dostępne do kupienia. Badanie podaży można więc określić, jako badanie konkurencji, które pozwala określić stopień nasycenia rynku. Na tej podstawie można natomiast ocenić, czy Twoja oferta będzie w stanie znaleźć dla siebie „miejsce” na rynku. Badania podaży dotyczą również m.in. cen, zdolności produkcyjnych producentów, prognozowania trendów podażowych itp.
Połączenie wyników badań podaży i popytu daje całościowy obraz rynku i umożliwia określenie szans na powodzenie sprzedaży kolejnego produktu/usługi. Reasumując: tego rodzaju badanie rynku dostarcza danych, na podstawie których można znacząco zmniejszyć ryzyko nietrafionych inwestycji.
Przeczytaj także, czym różnią się badania rynku a badania marketingowe oraz jaki jest możliwy koszt badania rynku.
Metody badania popytu i podaży
Wiesz już, na czym polega badanie popytu i podaży oraz dlaczego warto je przeprowadzić przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań zmierzających do wprowadzenia na rynek nowej oferty. To zdecydowanie zmniejsza ryzyko dotkliwych strat finansowych, jeżeli Twój produkt lub usługa nie znajdą wystarczającej liczby zainteresowanych klientów. Teraz spróbujmy wyjaśnić, jak przeprowadzić badanie rynku, żeby uzyskać pożądane dane. Podstawowe metody badania popytu na towary to:
- Analiza danych wtórnych. Dane pozyskiwane w badaniach rynku oraz badaniach marketingowych dzieli się na pierwotne oraz wtórne. Dane pierwotne są zbierane po raz pierwszy, bezpośrednio od wytypowanej grupy respondentów i zgodnie z celem prowadzonego badania. Dane wtórne to natomiast dane „zastane”, które pochodzą z wcześniejszych analiz statystycznych, opracowań itp. W przypadku badań popytu można bazować na ogólnie dostępnych statystykach.
- Badania ilościowe. Podstawową zaletą badań ilościowych jest możliwość przebadania dużej liczby osób w krótkim czasie. Ten rodzaj badań odpowiada na pytanie „ile”, dlatego bardzo dobrze sprawdzają się, jeżeli chcesz ocenić popyt i ewentualne zainteresowanie produktem/usługą konkretnej grupy docelowej. Warto rozważyć w tym przypadku przede wszystkim ankiety elektroniczne. Są bardzo tanie, ponieważ nie wymagają ponoszenia kosztów związanych z wysyłką pocztową oraz usługami ankieterów.
- Pogłębione wywiady z konsumentami. To jedna z metod badań jakościowych, która pomoże Ci nie tylko określić popyt wśród konsumentów, ale również zbadać ich potrzeby i oczekiwania. Na podstawie tych danych będziesz w stanie maksymalnie zoptymalizować ofertę, którą zamierzasz wprowadzić na rynek.
W przypadku badań popytu można wybrać jedną z wyżej wymienionych metod lub połączyć je dla otrzymania jeszcze pełniejszego obrazu rynku i zapotrzebowania klientów. Badania podaży bazują natomiast zazwyczaj przede wszystkim na danych wtórnych, czyli raportach i analizach rynkowych, które są już dostępne.
PODSUMUJMY: badania popytu i podaży mają kluczowe znaczenie, jeżeli zamierzasz wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę. Na bazie uzyskanych danych będziesz w stanie ocenić, czy Twoja oferta ma szansę znaleźć wystarczająco dużą liczbę odbiorców i osiągnąć sukces sprzedażowy. Badania pozwolą Ci również na znalezienie punktów, które mogłyby wyróżnić Twój produkt/usługę na tle konkurencji.