Badania marketingowe: zalety
Trudno nie zauważyć, że obecnie szeroko pojęte badania marketingowe są fundamentem prowadzenia nowoczesnej firmy. Ich wyniki, jak wspomnieliśmy wyżej, pomagają znacząco obniżyć ryzyko podejmowanych decyzji biznesowych, a co za tym idzie, minimalizują straty finansowe oraz wizerunkowe. Bazując na twardych danych, przedsiębiorca nie musi poruszać się „po omacku”, planując kolejne kroki w rozwoju firmy. Jakie jeszcze są zalety badań marketingowych?
- Identyfikacja potrzeb konsumentów. Im bardziej Twój produkt lub usługa trafiają w indywidualne potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów, tym większa jest szansa, że proponowana przez Ciebie oferta odniesienie finansowy sukces. Brak dopasowania do wymagań konsumentów oznacza natomiast dla firmy niepotrzebne wydatki. Nadwyręża to również zaufanie klientów do Twojej marki – rozczarowani proponowanym produktem czy usługą mogą zrezygnować w przyszłości z innych elementów oferty. Zwróć również uwagę na to, że prawidłowo identyfikując potrzeby konsumentów i dopasowując do nich swoje produkty/usługi, pozytywnie wpływasz na zaufanie klientów do marki oraz ich lojalność. Innymi słowy: uzyskujesz w ten sposób długofalowe korzyści.
- Ocena prowadzonych działań marketingowych. Właściwie dobrane rodzaje badań marketingowych pozwalają na przeanalizowanie wyników prowadzonych przez firmę aktywności w sferze reklamowej. Przykład? Załóżmy, że zainwestowałeś w szeroko zakrojoną kampanię promującą nowy produkt i chcesz się dowiedzieć, czy przyniosła ona oczekiwane rezultaty oraz faktycznie zachęciła konsumentów do zakupów. W związku z tym możesz zorganizować np. badanie przy pomocy ankiety elektronicznej – zadając odpowiednie pytania w badaniach marketingowych, zdobędziesz dane, które pozwolą Ci sprawdzić skuteczność kampanii.
- Diagnoza zagrożeń. Niekwestowaną zaletą badań marketingowych jest fakt, że pomogą Ci w wytypowaniu słabych stron marki. Dzięki temu jesteś w stanie szybko zareagować i wyeliminować potencjalne zagrożenia, takie jak np. niewłaściwie prowadzona komunikacja w social mediach, brak wymaganej jakości w sferze obsługi klienta czy nieadekwatną politykę cenową.
- Ustalenie optymalnej strategii marketingowej. Bazując na wynikach badań marketingowych, możesz określić, jaka strategia promocyjna będzie najbardziej skuteczna dla Twojej firmy i pomoże Ci osiągnąć założone cele. To pozwoli Twojej firmie uniknąć kosztownych błędów.
Właściwie przeprowadzone badania pozwalają firmie wyróżnić się na tle konkurencji i dopasować ofertę do potrzeb grupy docelowej, co przekłada się na wzrost sprzedaży.
Zobacz także, jakie są podstawowe metody badań marketingowych oraz dlaczego warto w nich wykorzystywać ankiety.
Badania marketingowe: wady
Wiesz już, dlaczego badania to dobre rozwiązanie, jeżeli chcesz zarządzać swoją marką, bazując na twardych danych. Bardzo możliwe, że teraz się zastanawiasz, czy badania marketingowe mają jakiekolwiek wady?
- Koszty. Przeprowadzenie badań marketingowych oznacza dla marki konkretne wydatki. Warto jednak wziąć pod uwagę to, że pozyskane w trakcie badania dane pomagają trafniej planować budżet i uniknąć nietrafionych inwestycji finansowych, dlatego mimo wszystko w ostatecznym rozrachunku prowadzenie badań jest zdecydowanie opłacalne pod względem finansowym. Jednym z najtańszych sposobów na przeprowadzenie badania marketingowego jest ankieta internetowa, która eliminuje koszty związane z wysyłką czy koniecznością zatrudnienia i przeszkolenia ankieterów.
- Błędy w planowaniu procesu badawczego. Trudno w tym przypadku mówić o wadach badań, ponieważ potencjalne błędy można wykluczyć, korzystając z oferty wyspecjalizowanych agencji badawczych, mających doświadczenie w realizacji tego rodzaju usług.
Przeczytaj również, jakie są najważniejsze etapy badania marketingowego.
Czy warto prowadzić badania marketingowe? Podsumowanie
Analizując zalety i wady badań marketingowych, nietrudno odnieść wrażenie, że plusy zdecydowanie przewyższają minusy. W warunkach szybkich zmian rynkowych oraz rosnącej konkurencji i dużej świadomości klientów, prowadzenie badań jest koniecznością, zarówno przed rozpoczęciem realizacji działań, jak i w ich trakcie. W ten sposób zyskasz pewność, że planowane kroki biznesowe faktycznie będą w stanie przynieść Ci pożądane rezultaty.